Sari la conținut

Statistici îngrijorătoare. Este Marea Neagră noua poartă a imigranților către Vest?

Marea Neagră pare să fi devenit noua rută a imigranţilor în drumul lor spre Occicdent, după ce Ungaria a ridicat celebrul gard la frontierele sale. Sute de persoane au fost salvate din mare în ultima lună. Agenții Poliției de frontieră și ai Pazei de Coastă monitorizează cei aproape 250 de kilometri de coastă ai litoralului românesc. Nu au voie să greșească. Orice semnal detectat al unei nave suspecte este preluat imediat. Întreg litoralul Mării Negre poate fi supravegheat, 24 din 24 de ore. 

Iată cum decurge o monitorizare în Centrul de comandă SCOMAR al Poliției de Frontieră:

 

În momentul de faţă vedem imagini de la Sf. Gheorghe, 2 Mai. La fel, cu ajutorul camerelor video, este supravegheată zona Capul Midia şi zona Constanţei, explică Laurențiu Rădulescu, reporter Digi24, aflat în centrul SCOMAR.

Sistemul de monitorizare este format dintr-un radar aflat la sol. El preia semnalul celor șapte stații de detectare montate pe stâlpi de comunicare aflați pe întreaga lungime a coastei românești.

„În funcţie de condiţiile hidrologice, dar şi de dimensiunea ţintei se poate avea o identificare până la o distanţă de 20 de kilometri”, explică Alexandru Oae, comisar-șef adjunct la Garda de Coastă.

Practic, orice mişcare de la bordul navei este observată pe monitoarele din centrul de comandă. Apoi, alarma este dată pe mare, unde poliţiştii de frontieră intervin şi opresc ambarcaţiunea. Sistemul de detectare a ajutat şi la prinderea în ultima lună a cinci nave ilegale pline cu refugiaţi.


Vieți plutind în derivă

Ultima astfel de navă transporta 157 de persoane din Irak şi Iran. Oamenii şi-au pus viaţa în pericol în speranţa că în România vor găsi un trai mai bun. Femei însărcinate, părinţi cu copii, unii dintre ei mai mici de 3 ani, au parcurs peste 200 de kilometri pe Marea Neagră, în condiţii greu de acceptat. Abia dacă aveau loc să îşi mişte braţele pe barca în care intră în mod normal 40 de oameni. Mai mult, pe mare i-a prins furtuna, iar valurile depăşeau 2 metri şi jumătate înălţime. Autorităţile din România caută acum călăuza fugarilor.

6


Aşa arăta vasul de numai 18 pe 6 metri pe care erau înghesuiţi, la propriu, cei 157 de migranţi. Oamenii şi-au riscat viaţa tot drumul. Şi au stat pe mare câteva zile, având în vedere că nava a plecat din Turcia şi nu putea înainta cu mai mult de 12 kilometri pe oră.

„Marea a fost foarte agitată, vânt puternic, mare de gradul 5 în această zonă, cu valuri de peste 2,5 metri. Persoanele care se aflau pe această ambarcațiune în mod constant s-au aflat în pericol. Foarte mare pericol de înec, pericol de scufundare a ambarcaţiunii. Pe acea ambarcaţiune mică au fost 157 de persoane, o mare parte în interior, iar o altă parte la exterior neputându-se face schimbul, pentru că nu aveau loc. Vă daţi seama că au fost nişte condiţii deosebite, iar pe o mare de gradul 5, unde valurile au cel puţin 2 metri înălţime, nu este confortabil pentru absolut nimeni”, explică Cristian Cicu, șeful Gărzii de Coastă.

La bord erau 56 de copii, unii chiar mai mici de 3 ani. Marea a fost atât de agitată, încât le-a pus probleme şi salvatorilor. Au ajuns în dreptul ambarcaţiunii şi s-au uitat neputincioşi la ea timp de opt ore.

„Puteam să punem în pericol atât viaţa persoanelor de la bordul ambarcaţiunii, cât şi a mijlocului nostru de mobilitate”, precizează Alexandru Oae, directorul-adjunct de la Garda de Coastă.

Drumul până la mal a mai durat apoi încă 7 ore şi jumătate.

La mai bine de 15 ore de când a fost detectată de autorităţi, ambarcaţiunea cu migranţi a fost adusă la Şantierul Naval Midia.

Trei copii au fost internați la Spitalul de Boli Infecţioase şi o gravidă la Spitalul Judeţean din Constanţa. Medicii susţin că nu au probleme grave de sănătate şi cel mai probabil vor fi trimişi la sediul Gărzii de Costă, unde vor fi şi ei audiaţi, alături de ceilalţi. Acolo se va decide şi soarta lor.

„Luarea în custodie public reprezintă o măsură de restrângere a libertăţii de mişcare pe teritoriul României, dispusă de procuror, împotriva cetăţenilor străini care au intrat ilegal pe teritoriul ţării noastre. În perioada luării în custodie, poliţiştii de imigrări efectuează demersuri în vederea obţinerii de documente pentru cetăţenii străini şi organizarea misiunii de îndepărtare”, precizează Ermina Mihai, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului General pentru Imigrări.

Cu toţii vor fi cazaţi apoi la centrul de imigrări din Constanţa. În total, de la începutul anului, au fost salvaţi de pe mare 482 de migranţi.

4.000 de imigranți ilegali descoperiți în 2017

Potrivit cifrelor pe care le-am primit de la Poliţia de Frontieră, din ianuarie până la sfârşitul lui august nu mai puţin de 4.000 de imigranţi au fost prinşi de oamenii legii încercând fie să intre în România, fie să iasă.

Marți noapte, Garda de Coastă i-a descoperit pe cei 157 de refugiaţi clandestini în largul Mării Negre, înghesuiţi într-o barcă a cărei capacitate nu depăşea în mod normal 40 de locuri, o barcă ce plutea în derivă pe o mare agitată, cu valuri de 2 metri şi jumătate. A fost o operaţiune de capturare şi salvare, totodată, care a durat aproape 15 ore. Abia dimineaţă, poliţiştii de frontieră au reuşit să aducă în siguranţă la mal barca ce s-ar fi putut scufunda în orice moment. Şi este doar una din multele tentative de acest fel din ultimele luni.

De exemplu, din august până acum, aproape 500 de migranţi au încercat să intre în România pe Marea Neagră. Şi asta în condiţiile în care în tot anul trecut, poliţiştii de frontieră au prins un singur refugiat care încerca să intre ilegal la noi în ţară. Drept urmare, este tot mai clar că Marea Neagră a devenit nouă rută a imigranţilor spre Occicdent, după ce Ungaria a ridicat un zid la frontierele sale. Iar România a devenit şi ea parte din această rută.

Din datele oficiale reiese că numărul imigranţilor care au încercat să treacă ilegal frontierele ţării noastre, din ianuarie până în prezent, a depăşit cu aproximativ 80% numărul total al migranţilor prinşi la graniţă anul trecut.

În primele șase luni ale anului

-2.941 de cetăţeni străini au încercat să treacă ilegal frontiera, din care 1.437 pe sensul de intrare în ţară şi 1.037 străini pe sensul de ieşire din ţară.

- au fost 353 de grupuri de imigranţi în care au fost identificaţi 134 de traficanţi.

Cele mai importante grupuri prinse:

- 13 august - 69 de refugiaţi din Irak în Mangalia (29 copii)

- 20 august - 70 de refugiaţi din Siria, Mangalia

- 3 septembrie - 87 de refugiaţi (23 copii)

- 9 septembrie - 97 de refugiaţi din Iran şi Irak între 2 Mai şi Vama Veche (apoi la Mangalia) plus un alt pescador cu alţi 120 refugiaţi.

Și totuși, șeful biroului Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie de la Bucureşti spune că fenomenul se va diminua odată cu răcirea vremii, când marea devine tot mai agitată, și că nu este vorba despre o nouă rută de imigrație.

Mircea Mocanu, şeful biroului Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie la Bucureşti, spune că sunt mai mulți factori care au contribuit la evoluțiile din ultima perioadă. E vorba de situația din Balcanii de Vest, de vremea bună din ultima perioadă, dar și de situația din Turcia. Traficanții își doresc identificarea unor noi oportunități de a aduce cetățeni vulnerabili în spațiul european. Numai că, spune Mircea Mocanu, vremea pe Marea Neagră și condițiile din Marea Neagră sunt complet diferite față de cele din Marea Mediterană, unde inclusiv în decembrie temperatura e acceptabilă comparativ cu Marea Neagră. Condițiile, furtunile pe Marea Neagră, condițiile geopolitice din Marea Neagră „ne fac să credem că e doar o tentativă”, a declarat Mircea Mocanu la Digi24. Oficialul a mai spus că răspunsul autorităților române e „absolut pozitiv” și s-a procedat chiar mai bine decât în alte țări aflate în situația de față.