Sari la conținut

Marea provocare pentru noul ministru al Transporturilor

Anul 2015 a început cu Ioan Rus în funcţia de ministru al Transporturilor. Vara, postul a fost preluat de Iulian Matache, pentru ca acum în prag de iarnă, să îl aibă titular pe Dan Costescu.

Dan Costescu, ministrul Transporturilor: „Ceea ce ne dorim în scurtul timp pe care îl vom avea la dispoziţie este să să creăm toate condiţiile pentru ca următorul Guvern să plece de la o bază solidă”.

Din martie şi până acum, Dan Costescu a condus CFR SA, compania care administrează infrastructura feroviară. Avea un salariu de aproape 10.000 de lei lunar. Ca ministru va încasa cu 3.000 de lei mai mult.

CFR SA este una dintre companiile cu cel mai mic grad de absorbţie a banilor europeni iar din cei aproape 210 kilometri de şină pe care au început lucrări de modernizare, doar 41 au şanse să fie gata anul acesta.

Cătălin Drulă, vicepreşedintele Asociaţiei Pro Infrastructură: „Este o situaţie de criză. Problema cea mai mare este capacitatea foarte scăzută de implementare a proiectelor de investiţii atât la CFR, cât şi la CNADNR. Pierdem 1,5 miliarde de euro”.

Închiderea şantierelor de cale ferată şi de autostrăzi sunt priorităţi ale noului ministru. La audierile din Parlament, Dan Costescu a a propus ca partidele politice să-şi asume alocarea unui procent din PIB pentru investiţiile în infrastructură.

Florin Libocor, economist şef, la "24 de minute": „Investiţiile sunt cele care creează bunăstare. La capitolul infrastructură stăm destul de slab. Perspectiva nu este strălucitoare iar trecutul este unul care ne dă fiori”.

Noul ministru va trebui să rezolve problema tronsonului de autostradă Cunţa - Sălişte. Cei 22 de kilometri sunt închişi de mai bine de 2 luni.

Într-un răspuns pentru Digi24, şefii de la CNADNR admit că ar putea fi probleme şi în alte zone, nu doar pe cei 200 de metri care au fost demolaţi.

"CNADNR a solicitat Antreprenorului (constructorul italian Impregilo, n.r) să facă investigaţii geotehnice în zonele adiacente acestui sector şi să propună soluţii corespunzătoare de remediere în funcţie de situaţia constatată".

Un raport al corpului de control al Ministerului Transporturilor îl face responsabil pentru nereguli şi pe Narcis Neaga, directorul CNADNR, alături de alţi 11 actuali sau foşti directori din companie.

CFR Marfă este un alt subiect delicat. În mai anul viitor expiră termenul ajutorului de stat aprobat de Comisia Europeană. Au fost șterse datorii de 380 de milioane de euro, pentru a face compania mai atractivă investitorilor.

Dan Costescu, ministrul Transporturilor: „Este vital să se continue procesul de privatizare, dar nu cu orice preţ. Nu putem să ne batem joc şi să dăm o companie care este acum pe pierdere sau poate putem să facem asta dar după o analiză”.

CFR Marfă a încheiat 2014 cu o pierdere de peste 27 de milioane de lei, care a crescut în primele 6 luni ale acestui an cu încă 23,5 milioane de lei.