Sari la conținut

Mii de camioane blocate la frontiera dintre Bulgaria şi Grecia. Ruta ocolitoare recomandată de autorităţile române nu este funcţională 


ACTUALIZARE 14.05. Ruta ocolitoare recomandată de autorităţile române pentru a evita blocajul de la graniţa dintre Bulgaria şi Grecia nu este funcţională. Transportatorii sunt blocaţi din cauza formalităţilor vamale care durează mult, pentru că Macedonia nu face parte din Uniunea Europeană. Asta înseamnă că şoferii de tir tot nu pot ajunge la timp la destinaţie, ceea ce va majora pierderile, şi aşa semnificative, ale companiilor de transport.

Siegfried Meier, secretar al Federaţiei Operatorilor Români de Transport: „Ruta alternativă s-a dovedit a fi funcţională, dar în mare măsură sunt cauzate nişte probleme de procesare a actelor. Foarte mulţi transportatori sunt blocaţi din cauza atât a lipsei documentelor necesare pentru efectuarea acestor formalităţi vamale, cât şi din cauza capacităţii reduse de procesare întâmpinate cu ocazia intrării în Bulgaria.

Nu am curajul să estimez în totalitate pierderile, dar ele sunt enorme”.  


Cele mai mari probleme sunt la punctul de trecere a frontierei dintre Kulata şi Promahon. Autorităţile bulgare, în frunte cu ministrul Transporturilor, au încercat să discute cu agricultorii greci despre deblocarea vămii, dar partea elenă a trimis la negocieri doar câţiva fermieri care au spus clar că nu renunţă la proteste.

Ivaylo Moskovski, ministrul bulgar al Transporturilor: „Am epuizat totul. Ce mai putem să negociem? Îşi bat joc de noi. Sunt profund şocat. O asemenea ruşine şi bătaie de joc la adresa Bulgariei nu am mai văzut. Dacă este nevoie, voi sta aici cu oamenii, deja mi-am luat bagajele”.

Ca urmare a eşecului discuţiilor, Uniunea Transportatorilor din Bulgaria a anunţat că înăspreşte blocada. Şoferii bulgari se plâng că autorităţile greceşti le-au dat doar un pachet de biscuiţi şi o sticlă de apă minerală. Oamenii sunt nevoiţi să meargă pe jos până în Bulgaria, 15-20 de kilometri, ca să cumpere provizii, deoarece preţurile din Grecia sunt prea mari.

Biser Mihaylov, guvernatorul regiunii Blagoevgrad: „Situaţia rămâne aceeaşi. Dacă transportatorii decid să continue blocada, atunci trebuie să asigure mâncare şi apă şoferilor”.

Problemele au început când fermierii greci au început să blocheze drumurile din nordul ţării, ca formă de protest faţă de măsurile luate de guvernul de la Atena. Transportatorii bulgari spun că această acţiune le-a dat peste cap programul şi în replică, au blocat toate punctele de trecere a frontierei dintre Bulgaria şi Grecia. Guvernul de la Sofia a anunţat că va face plângere la Comisia Europeană deoarece consideră că Grecia împiedică libera circulaţie.  

Transportatorii români pierd zeci de mii de euro

Sute de şoferi şi turişti români sunt blocaţi de o parte şi de alta a graniţei dintre Grecia şi Bulgaria, în coloane de maşini care depăşesc 20 de kilometri. Ei au căzut la mijloc în disputa dintre fermierii greci şi transportatorii bulgari. Cele două tabere au blocat, pe rând, punctele de trecere a frontierei. Acum, marfa se strică în tiruri, iar firmele de transport românești încep să îşi calculeze pierderile.

Toate cele şase puncte de trecere a frontierei dintre Grecia si Bulgaria sunt blocate complet de trei zile, iar situaţia nu pare sa revină la normal prea curând. În Bucureşti, firmele de transport spun că au contabilizat deja pierderi de zeci de mii de euro după ce au încercat să transporte turiştii pe rute ocolitoare sau cu autoturisme închiriate din Grecia până la închiderea completă a graniţelor.

Am transferat persoanele pe jos, dar foarte greu, cu nervi, tensiune mare, cu copii, cu bagajul în mână. Alții sunt care vor să facă tratamente, alții sunt părinții de studenți care au venit și vor să se întoarcă înapoi”, spune Liliana Sarafidou, directorul unei firme de transport de persoane.

Autocarele care urmau să plece astăzi în Grecia sunt goale. 250 de bilete au fost anulate doar în ultimele două zile.

Transportatorii bulgari au răspuns grecilor cu aceeaşi monedă, blocând traficul, după ce fermierii eleni nu au mai permis trecerea camioanelor de marfă. Totul a pornit după ce grecii au blocat drumurile, nemulţumiţi de proiectul reformei pensiilor, care i-ar obliga să achite contribuţii sociale mai mari.

Sunt blocat de luni, de la ora 4:00. Este coadă cam la 43 de kilometri distanţă de unde sunt eu. Am mai fost pe jos, am mers pe jos, am mers 5 kilometri şi ceva până în partea cealaltă, în Bulgaria, şi am mai făcut cumpărături”, a povestit pentru Digi24 Daniel Tand, un șofer român blocat la granița dintre Grecia și Bulgaria.

Din cele 600.000 de tone pe care le importăm anual, cel puţin un sfert reprezintă legume şi fructe. Sigur că toate aceste legume, fructe şi produse perisabile se vor strica şi companiile care fac comerţ vor înregistra pierderi directe”, spune Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Transportatorilor Rutieri din România.

Unii şoferi au ocolit Grecia, intrând prin Turcia sau Macedonia, dar pentru asta transportatorii trebuie să aibă carte verde şi drept de tranzit cu marfă. Un șofer bulgar care trebuia să aprovizioneze un hipermarket din București cu fructe din Grecia a pierdut mai mult de o zi ocolind tot blocajul.

„În Macedonia nu sunt probleme. În Grecia şi Bulgaria e catastrofă!”, spune el.

Toate maşinile pe care le vedeţi în acest moment la graniţa României cu Bulgaria aduc marfă din Turcia. Graniţa ţării vecine cu Grecia rămâne în continuare blocată”, realatează Cătălin Bălan, reporter Digi24.

90% din comerţul auto făcut de România este prin frontierele de Vest şi doar 10% prin sud. Ministerul de Externe avertizează călătorii români care se deplasează în Bulgaria cu destinaţia Grecia că trecerile de la frontiere sunt blocate pe o perioadă nedeterminată. 

Dacă vă aflați la granița dintre Grecia și Bulgaria, scrieți-ne și trimiteți fotografii și înregistrări video pe adresa de e-mail redacție@digi24.ro sau pe formularul DigiVOXde pe site-ul nostru.