Sari la conținut

Moise Guran: Cristian Burci, un afacerist discret cu dosar la DIICOT

Moise Guran spune că, dincolo de glumele binecunoscute despre Caracal, oraşul a depins în mare măsură de fabrica de vagoane pentru a cărei falimentare Cristian Burci este cercetat de DIICOT.

„Mi-amintesc, atunci când eram student, aveam un coleg din Caracal care avea ca plan în viaţă, nu ştiu dacă i-a ieşit sau nu, să se întoarcă la Caracal şi să fie jurist la Romvag. Pentru că nu există altceva în Caracal. Subdezvoltarea acelui oraş are mare legătură cu insolvenţa fabricii de vagoane de acolo”, a spus realizatorul Biziday.

„Haideţi să ne concentrăm puţin asupra omului de afaceri, căruia începând de astăzi o să-i zic afacerist, ca să nu-i jignesc pe alţi oameni de afaceri, să fim bine înţeleşi, da? Afacerist e un termen mai peiorativ, aşa, atunci când vine vorba de afaceri. Deci, cine este afaceristul Cristian Burci?”, a adăugat jurnalistul.

Cristian Burci s-a născut în Drobeta Turnu Severin în 1965. După cum a declarat în mai multe interviuri, Burci a reușit să fugă în Statele Unite și s-a întors în România după Revoluție. La momentul respectiv, înființează una dintre primele firme de publicitate din România, afiliată unui grup mult mai mare cu sediul în Statele Unite. Prin intermediul acestei companii, Burci se asociază cu Televiziunea Română pentru a difuza serialul Dallas.

Tot în aceeași perioadă, americanii de la CBS fac un reportaj despre traficul de copiii din România. Materialul este filmat cu camera ascunsă și Cristian Burci pare că intermediază vânzarea unor copii pentru sume care puteau ajunge la 7.000 de dolari.

Aceste imagini nu au fost totuși difuzate în România până anul trecut, dar este probabil că cineva le-a avut. Au fost folosite de Antena 3 într-un război cu Prima TV, televiziunea lui Burci.

De altfel a acest post tv, înființat la jumătatea anilor 90, va fi vândut și recumpărat de Burci de mai multe ori în deceniile care au urmat. În 2005 de exemplu, încasează 30 de milioane de euro după ce vinde celor de la SBS un trust format din respectiva televiziune și două posturi de radio.

În paralel cu investițiile în mass-media, Cristian Burci este propulsat în afacerile din domeniul feroviar în timpul mandatului de premier al lui Adrian Năstase și de ministru al transporturilor al lui Miron Mitrea.

Romvag Caracal ajunge pe mână lui Cristian Burci în 2002, dar omul de afaceri a luat și uzina de vagoane de la Severin precum și o parte din cea de la Arad. Presa a relatat în mai multe rânduri că pe vremea în care ministrul transporturilor era Miron Mitrea, companiile deținute de Burci câștigau în mod constant contracte cu statul. Doar pentru a stârpi buruienile care cresc între șine, Burci ar fi încasat 17 milioane de euro. Tot în aceeași perioadă, statul român privatizează Protan, companie care se ocupă de neutralizarea deșeurilor animaliere. Aceasta ajunge tot pe mână lui Cristian Burci, care câștigă și un contract de 30 de milioane de euro cu Agentia Domeniului Statului pentru Ecarisaj. După numai patru ani, Burci vinde Protan unei companii din Ungaria.

Cotidianul Adevărul l-a preluat de la Dinu Patriciu într-un moment financiar dificil și, chiar dacă azi este în insolvență, cel puțin l-a ținut în viață.