Sari la conținut

NOI REGULI - parcarea pe trotuar, interzisă. Precizările Ministerului de Interne

 

"Singura excepție va fi aceea în care administratorul drumului public poate permite, cu avizul poliției rutiere, oprirea sau staționarea, parțial sau total, a vehiculelor pe anumite zone ale trotuarelor, marcate și semnalizate în mod corespunzător", informează un comunicat al Ministerului Afacerilor Interne (MAI).

Precizarea vine în contextul interesului mass-media față de noile propuneri legislative privind modificările aduse codului rutier pe aspectul parcării autovehiculelor pe trotuare.

Excepția la care MAI face referire are în vedere situațiile în care dimensiunile trotuarului pot permite inclusiv parcarea de vehicule, administratorul drumului urmând a semnaliza posibilitatea de oprire sau staționare pe trotuar și marca zona destinată parcării sau staționării, după caz. Numai în aceste situații este posibilă parcarea pe trotuar a vehiculelor.

"Norma se regăsește la art. 1176 alin. (2), ca obligație a administratorului drumului public. Odată cu intrarea în vigoare a acestei legi, urmează a fi aduse modificări, în acord cu aceasta și regulamentului de aplicare a OUG 195/2002, aspect prevăzut la art. VI din proiectul de lege", se mai arată în comunicatul MAI, remis Agerpres.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat vineri seară proiectul de hotărâre de guvern care va reglementa modul în care pot fi ridicate vehiculele staţionate neregulamentar.

Schimbări preconizate:

  1. Se introduce suspendarea înmatriculării/înregistrării, ca măsură de retragere provizorie a dreptului de utilizare a unui vehicul pe drumul public, care să intervină de drept în condițiile prevăzute de OUG nr.195/2002; condițiile se referă la neîndeplinirea obligațiilor noului proprietar al autovehiculului de a solicita autorității de înmatriculare sau de înregistrare, în termen de maximum 30 de zile de la data transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului, transcrierea transmiterii dreptului respectiv și, după caz, emiterea unui nou certificat de înmatriculare sau de înregistrare. Ca măsură de sancționare, identificarea de către polițiștii rutieri a unui autovehicul a cărui înmatriculare a fost suspendată, determină reținerea certificatului de înmatriculare și retragerea plăcuțelor cu numărul de înmatriculare.

  2. Se propune reconsiderarea întregului mecanism în care operează ridicarea vehiculelor și, pentru eficiență, se introduce și blocarea vehiculelor. Astfel: a. se stabilesc (în corpul OUG nr.195/2002) situaţiile în care poate fi dispusă ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar, prin raportare la pericolul pe care îl prezintă aceste vehicule pentru siguranţa circulaţiei pe drumurile publice;

    Măsura este dublată de introducerea obligației administratorului drumului public de a de a delimita și semnaliza corespunzător sectoarele de drum public unde este interzisă staționarea vehiculelor pe o anumită distanță stabilită în metri, prin marcaje de începere și sfârșit al interdicției, numai pe prima bandă a sensului de mers. b. se creează posibilitatea ridicării vehiculelor pentru situații care privesc realizarea unui interes public: intervenția serviciilor de urgență, efectuarea unor lucrări urgente pe un sector de drum sau adoptarea unor măsuri de ordine și siguranță publică. În această situație, ridicarea vehiculului se dispune la solicitarea serviciului de urgență, administratorului drumului public sau organului care a dispus măsurile de ordine și siguranță publică, după caz. În acest caz, poliția rutieră are obligația de a înștiința proprietarul sau deținătorul vehiculului despre locul unde a fost depozitat vehiculul. c. se instituie situațiile în care ridicarea vehiculului nu poate fi dispusă sau trebuie să înceteze executarea măsurii: - în vehicul este vizibilă prezența unor persoane, - vehiculul aparține instituțiilor enumerate de lege, având în vedere regimul prioritar de circulație conferit de deplasarea „în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care au caracter de urgenţă” d. se instituie blocarea vehiculului, atunci când măsura anterioară nu este posibilă. Reglementarea se referă la vehiculele a căror masă maximă autorizată depășește 3,5 tone, care, evident, nu pot fi ridicate și transportate în condiții similare unui autoturism. Măsura este supusă, de asemenea, unor condiții, una dintre acestea referindu-se la situația în care staționarea vehiculului, în locul în care ar fi blocat, ar constitui un pericol imediat pentru siguranța sau fluența circulației pe drumul public.

    Blocarea vehiculului va consta în aplicarea unor dispozitive speciale pe roata din față a vehiculului, pe partea pe care acesta are amplasate comenzile de conducere, respectiv a unui avertisment scris, pe geamul lateral, corespondent comenzilor de conducere, cu privire la amplasarea dispozitivului și modalitatea de contactare a celui care a dispus măsura. e. dispoziția de ridicare/ blocare a vehiculului va avea natura unui act administrativ, putând fi contestat potrivit Legii contenciosului administrativ, nr.554/2004, cu parcurgerea obligatorie a procedurii prealabile Informațiile care trebuie redate în cuprinsul dispoziției se referă la: prezența vehiculului în locul din care a fost ridicat (și, implicit, faptul că ocupa abuziv o anumită porțiune de carosabil); necesitatea aplicării măsurii tehnico-administrative (scopul fiind de a reda carosabilul celorlalți participanți la trafic, aflați în mișcare); starea vehiculului înainte de ridicarea acestuia (în acest sens, înregistrarea foto sau video devine o măsură necesară și utilă). f. sunt stabilite condiții clare de executare a operațiunilor care privesc cele două măsuri tehnico-administrative, și este exprimată clar ideea că acestea reprezintă un serviciu public.

    Administratorul drumului public poate autoriza un operator economic specializat să execute, în numele său, operațiunile pentru ridicarea vehiculelor sau blocarea vehiculelor.

    Totodată, administratorului îi vor reveni o serie de obligații clare (pe lână cea prezentată deja la pct.a.): amenajarea și creșterea progresivă a numărului spațiilor special destinate staționării sau parcării vehiculelor; informarea conducătorilor de autovehicule, cu privire la aceste spații și la spațiile destinate depozitării vehiculelor ridicate; organizarea și menținerea unui standard ridicat al activităților desfășurate pentru executarea celor două măsuri tehnico-administrative, respectiv de a ține evidența vehiculelor ridicate sau blocate; asigurarea unui serviciu continuu, pe durata a 24 de ore/zi, 7 zile pe săptămână, care să permită oricând recuperarea vehiculului. g. se prevăd o serie de reguli privind transportul și depozitarea vehiculelor ridicate, precum și responsabilitățile administratorului drumului public pe perioada cât vehiculul e în custodia sa. h. se prevede clar care sunt cheltuielile ce vor fi suportate de deținătorul vehiculului, în funcție de operațiunile executate, și modul de stabilire a tarifelor, astfel încât acestea să fie transparente, adecvate și să nu lase loc abuzurilor.

  3. Pentru constatarea contravențiilor, se propune crearea unei prezumții legale că proprietarul sau utilizatorul vehiculului (înscris în evidențele autorităților) este conducătorul autovehiculului la momentul săvârșirii faptei; aceasta ar trebui să opereze numai în privința opririi neregulamentare și staționării neregulamentare, când se constatată fapta cu mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic (disponibile și pe autospecialele poliției rutiere) și lipsește persoana care a condus vehiculul la momentul săvârșirii faptei.

    Proiectul conține și o serie de garanții, pentru proprietarul sau utilizatorul vehiculului, în situația în care acesta nu este autorul faptei; pe baza declarației sale sau a persoanei indicate ca fiind autorul contravenției, procesul-verbal încheiat se revocă și se încheie un nou proces-verbal, cu datele contravenientului.

    La funcționarea mecanismului propus ar trebui să contribuie și măsura suspendării înmatriculării/ înregistrării.

  4. Regulile privind executarea ridicării vehiculelor se vor aplica și pentru măsurile dispuse potrivit Legii nr.155/2010, respectiv Legii nr.448/2006.

  5. Se propune abrogarea prevederii care permitea staționarea autovehiculului pe trotuar, atunci când lăţimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziţia pietonilor era de cel puţin un metru. În multe situații, această prevedere a permis săvârșirea unor abuzuri și, în general, desconsiderarea dreptului pietonilor la condiții civilizate de deplasare pe drumul public. Pentru un control mai riguros, se propune ca administratorul drumului public să poată permite, cu avizul poliției rutiere, oprirea sau staționarea, parțial ori total, a vehiculelor pe anumite zone ale trotuarelor, marcate și semnalizate în mod corespunzător.

  6. Intrarea în vigoare a legii, la o dată ulterioară, este justificată de necesitatea revizuirii viabilității prevederilor Regulamentului aprobat prin H.G nr.1391/2006 și formulării unor propuneri corelate cu noile dispoziții legale.