Sari la conținut

„Nu sunt fonduri”. CNADNR încasează sute de milioane de euro, dar înlocuiește 10% dintre parapetele distruse

Pe Drumul Naţional 13, unde tânăra din Constanţa şi-a pierdut mâna din cauza unui parapet stricat, urmele altor accidente se văd la pasul. Bucăţi din maşinile implicate sunt împrăştiate peste tot. Parapetul distrus nu este niciodată înlocuit.

Discuţie reporter-angajat CNADNR Feldioara:

-Îi reparaţi imediat după accident sau...?

-Nu prea, că nu sunt fonduri.”

La kilometrul 34, pe sensul de mers înspre Sighișoara, pe o distanță de aproximativ 100 de metri parapetele lipsesc cu desăvârșire.

Şoferii sunt îngroziţi şi revoltaţi pentru că în schimbul taxei de drum pe care o plătesc primesc doar nepăsarea Companiei Naţionale de Drumuri.

„Sunt nişte oameni care sunt plătiţi pentru asta. Să urmărească şi să vadă, nu?”, spune unul dintre șoferi.

În alt colţ de ţară, în judeţul Iaşi, şoferii sunt din nou în pericol. Pe zeci de kilometri, drumurile nu au sisteme de protecţie. Parapete ar trebui să existe în toate curbele periculoase de pe drumurile publice. Acestea au fost furate de pe aproape toate drumurile județene din Iasi, iar autoritățile spun că deocamdată nu au bani să le înlocuiască.

Dacă s-ar aplica legea, administratorul drumului ar trebui sancţionat dacă nu înlocuieşte parapetul care lipseşte. Poliţiştii din ţară nu au dat însă nicio amendă până acum. În schimb, există o metodă birocratică prin care Compania de Drumuri trebuie să recupereze banii de la vinovatul care a provocat distrugerea bucăţii de metal de pe marginea drumului.

„Întocmim un proces verbal pe numele celui vinovat, pe care îl înmânăm reprezentanților acestei secţii de Drumuri Naționale, pentru ca ei ulterior să se îndrepte împotriva celui vinovat ca să îşi recupereze paguba”, declară Claudiu Tămârjan, comisar-şef Poliţia Rutieră Braşov.

Pe de altă parte, specialiştii în siguranţă rutieră spun că materialul din care sunt făcute parapetele nu sunt foarte rezistente şi din cauza aceasta sunt frecvent distruse.

„Parapeții erau într-un fel, nu să ricoșeze, dar să te aducă înapoi, să preia această forță care venea acolo și să o aducă înapoi. Era o armătura elastică, asta era concepția. Nu s-a mai facut”, spune Virgil Mihailovici, preşedintele Asociaţiei Siguranţă Auto.

Statisticile arată că doar 10 la sută dintre parapetele distruse sunt înlocuite de Compania Natională de Autostrazi și Drumuri Nationale