Sari la conținut

Pericolul care vine la comandă. Multe dintre mașinile de taxi din București au probleme tehnice grave

Discuție polițist-șofer de taxi:

Polițist: Verificăm dacă aveţi maşina bună, asta e problema noastră.

Șofer de taxi: Mă dau jos?

Polițist: După ce îmi daţi actele să le verific.

Șofer de taxi: Metrologia nu o mai am, ce să mai prezint?

Polițist: Deloc?

Șofer de taxi: Da...

Polițist: Asigurare de persoane şi bagaje, RCA-ul!

Șofer de taxi: Asta e, la puşcărie cu mine.

Polițist: RCA?

Șofer de taxi: Nu îl mai am şi pe ăsta. E expirat. Sunt pensionar, sunt bătrân, stau cu chirie. Puşcăria, ce să mai? Asta e, de unde? De unde??

Acest şofer de taxi are atât de multe acte lipsă sau expirate, încât poliţiştii i-au confiscat pe loc plăcuţele de înmatriculare.

„Am zis că merg şi eu... Mai am până la sfârşitul anului, atât, şi după aia gata!”, a fost reacția taximetristului.

Maşina cu care transportă zilnic zeci de clienţi ar fi trebuit trasă pe dreapta încă de acum un an. Şoferul ştie că riscă viaţa clienţilor săi.

„Da, dar sunt profesionist şi nu mi s-a întâmplat şi nu mi se întâmpla, oricum”, spune el.

Despre mașină spune că are 410.000 de kilometri.

Dacă pentru un act lipsă şoferii riscă o amendă de 1.000 de lei, mult mai grave şi periculoase sunt problemele tehnice descoperite.

„Bineînţeles că e sigură, bineînţeles. La felul cum merg eu, eu zic că am o siguranţă pentru clienţi. În primul rând mă gândesc la ei şi pe urmă mă gândesc la mine”, spune un alt taximetrist, Crinel Ulmeanu.

„Cele mai dese neconformităţi tehnice întâlnite la aceste vehicule se referă la instalaţia electrică de iluminare, semnalizare, la emisiile poluante, la punţi, roţi, anvelope, suspensii”, spune Claudiu Mija, şef de departament al Registrului Auto Român.

Unul dintre taximetrişti recunoaşte, cu nonşalanţă, că niciun client nu ştie pericolele care-l pândesc atunci când se urcă în maşină.

„N-are de unde să ştie. Aşa pot să pun şi eu un ecuson şi un tarif pe bord, dar în rest nu se ştie. Ştiţi cum e vorba aia: afară e vopsit gardul şi înăuntru e leopardul”, spune el.

Puşi în faţa faptului împlinit, taximetriştii nu mai neagă realitatea.

„Optezeci la sută din taxiuri cad jos. Adică vorbesc de modelele vechi”, spune Crinel Ulmeanu.

Un coleg de-al său îl susține: „Sunt maşini foarte multe care nu respectă regulile normale, din punct de vedere tehnic şi al aspectului”.

Oficialii explică și care este cauza pentru care atât de multe mașini au probleme tehnice.

„Readucerea lor la nivelul cerinţelor tehnice presupune un cost material şi uman important. Din această cauză, utilizatorul vehiculului încearcă să reducă costurile operaţionale prin nerealizarea acestor verificări corespunzătoare”, spune Claudiu Mija.

Chiar dacă şapte maşini din zece controlate au probleme grave, taximetriştii dau vina pe patroni care, spun ei, îi obligă să iasă pe traseu la volanul unor epave.

Atunci când s-a aşezat în maşină un client, răspund de integritatea lui corporală. Cu ce sunt oamenii ăia vinovaţi să suporte un accident din cauza mea, care sunt disperat şi trag de maşina aia că am şi eu o familie amărâtă acasă?”, spune Eugen Grigore, membru al Asociaţiei Naţionale a Transportatorilor şi Taximetriştilor Independenţi.

O soluţie, spun şoferii, ar fi creşterea tarifelor.

„Crescând tariful, omul are posibilitatea să îşi întreţină maşina, să îşi plătească taxe”, spune și președintele asociației, Claudiu Săpunar.

În Bucureşti, în acest moment circulă aproximativ 15.000 de taxiuri, dublu faţă de norma europeană, care impune un număr de patru taxiuri la mia de locuitori.