Sari la conținut

RATB, pe linie moartă: Are conturile blocate de Fisc şi funcţionează în regim de avarie

Regia de transport din Bucureşti nu a fost niciodată într-o situaţie atât de gravă. Din cauza defecţiunilor, o treime din parcul RATB este tras pe dreapta. Din 1.100 de autobuze, 400 nu pot fi folosite.

Şi mai gravă este situaţia parcului de tramvaie. Aproape 80% sunt mai vechi de 40 de ani şi doar jumătate mai ies pe traseu.

În Bucureşti mai circulă doar 263 din cele 483 de tramvaie. Restul zac în depou din cauza defectelor, iar cele care încă mai ies pe traseu sunt cârpite periodic.

În plus, niciun tramvai din Bucureşti nu are aer condiţionat. Ar fi nevoie de 27 de milioane de euro pentru dotarea celor care încă mai circulă prin oraş.

Achiziţia unor tramvaie noi iese din calcul. Ar fi nevoie de aproape 400 de milioane de euro, adică tot bugetul RATB pe doi ani. Chiar şi aşa, tramvaiele nu ar putea circula în siguranţă pentru că două treimi din şine sunt foarte degradate. Unele au chiar şi 50 de ani vechime.

„Există riscul ca această regie să o ia pe urma RADET şi să fie şi ea îngropată în datorii. Consecinţele ar fi dezastruoase pentru bucureşteni”, spune Cornel Pieptea, viceprimar al Capitalei.

La fel de vechi sunt şi troleibuzele. Doar 181 din cele 297 mai funcţionează. Niciunul nu are aer condiţionat. În lipsa banilor, Regia nu a avut cu ce să cumpere piese de schimb.

„De la anvelope până la orice altceva. Nu avem absolut nicio piesă, deşi s-a spus că se vor aproviziona. Până ajung să vină toate reperele se strică altele”, afirmă Tudor Florian Ivan, lider de sindicat în RATB.

Aşa se face că defecţiunile tehnice au crescut cu 47% anul trecut. Iar asta a dus automat la un număr mai mic de curse efectuate.

Anul trecut, unul din zece autobuze a rămas la capăt de linie, iar pentru RATB asta înseamnă o pierdere de 15.000 de călători în fiecare zi. Şi, pentru că pe traseu au fost mai puţine maşini, au crescut şi timpii de aşteptare în staţie.

„Sunt linii unde se aşteaptă şi 30 de minute, ceea ce nu este demn de o capitală europeană”, spune Tudor Florian Ivan, lider de sindicat în RATB.

Regia se laudă totuşi cu peste 10 milioane de călători în 2014, la fel ca în anii trecuţi. Mijloacele de transport în comun devin însă tot mai mult curse gratuite pentru bucureşteni. Din 700.000 de călători zilnic, aproximativ 550.000 circulă fără să plătească. Aproape 500.000 dintre ei sunt pensionari. De gratuităţi se bucură şi copiii sub şapte ani, revoluţionarii, veteranii de război, foştii deţinuţi politici, angajaţii RATB şi cei ai Primăriei Capitalei.

Regia taxează, aşadar, puţin peste 150.000 de călători. Însă nici aceştia nu cumpără întotdeauna bilet.

Cei 317 controlori ai Regiei au dat anul trecut amenzi de aproape un milion de euro. Pare mult, dar, de fapt, au prins fără bilet doar 82.000 de persoane, adică sub 1% din totalul celor care circulă într-un an întreg cu mijloacele RATB.

În prezent, RATB are datorii la stat de peste 272 de milioane de lei.