Sari la conținut

România este de zece ani membră NATO

Tributul plătit de România îl reprezintă cei 25 de militari care şi-au pierdut viaţa în teatrele de operaţii internaţionale. În total, 40.000 de militari au fost trimişi în misiuni de război.

Prima şi cea mai importantă este cea din Afganistan.

Până în momentul de faţă, România a trimis în această ţară peste 24.000 de militari. Alţi aproape zece mii de militari au fost mobilizaţi între anii 2003 şi 2009 pentru menţinerea păcii în Irak, iar pentru misiunile din Bosnia Herţegovina şi Kosovo - câteva sute.

Trupele româneşti sunt încă prezente în Afganistan şi în Kosovo. Avem peste 1.300 de militari pe aceste fronturi, cei mai mulţi în Afganistan.

Costurile misiunilor internaţionale ale armatei române sunt estimate undeva în jurul unui miliard de euro. Asta în condiţiile în care bugetul Ministerului Apărării Naţionale a fost mai mereu condiţionat de economie. Anul acesta MApN primeşte 1,42% din PIB, faţă de 2 la sută cât ar fi fost necesar.

România a intrat în NATO cu autospeciale ARO şi avioane MIG. Astăzi avem Hummer şi în locul avioanelor MIG, România a achiziţionat avioane F16.

Vechile avioane de luptă MIG vor lăsa locul unor aparate F16. După mai mulţi ani de discuţii, Ministerul Apărării a decis anul trecut cea mai mare achiziţie de tehnică militară de după Revoluţie. Ce-i drept, avioanele F16 sunt la mâna a doua şi au nevoie de modernizări.

Cele 12 aeronave F16, cumpărate de la armata Portugaliei, vor ajunge la bazele aeriene din Câmpia-Turzii şi Feteşti. Ele trebuie modernizate, iar motoarele reparate capital. Mai mult, cei nouă piloţi şi aproape o sută de tehnicieni români vor trebui instruiţi de specialiştii străini.

Americanii se vor ocupa de modernizarea celor 12 avioane şi vor primi 457 milioane de dolari pentru asta, iar alte 173 de milioane de dolari vor ajunge în bugetul Portugaliei.

Aparatele de luptă vor fi dotate cu lansatoare de rachete, cu bombe ghidate prin laser, dar şi cu rachete aer sol.

Avioanele vor forma doar o escadrilă, din cele patru cât ar avea nevoie România pentru securizarea deplină a spaţiului aerian. Primul avion va ajunge la noi în ţară în 2016 şi va putea fi folosit un an mai târziu.