Sari la conținut

Românii, umăriţi de amenzi în toată Europa

Şoferul greşeşte, iar poliţiştul îl opreşte. Procedura este la fel peste tot. Atunci când contravenţiile sunt observate de camere fixe, însă, conducătorii pot să scape de sancţiuni. Oamenii legii sunt obligaţi să verifice numărul de înmatriculare, să ceară informaţii despre cel care era la volan şi apoi să dea amenda. În cazul străinilor, era şi mai multă muncă, iar formalităţile puteau să dureze şi câteva luni de zile. Noua ordonanţă simplifică lucrurile.

În situaţia în care un cetăţean român se află pe teritoriul unui stat membru al UE şi comite o contravenţie, se oferă posibilitatea autorităţilor acelui stat să facă cercetări în baza de date din România. ea cuprinde date referitoare la istoricul maşinii, dar şi date despre proprietarul acesteia”, explică Mihai Enache, purtătorul de cuvânt al Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

Aceleaşi drepturi le vor avea şi autorităţile române. Agenţii îi vor găsi mult mai uşor pe şoferii străini care încalcă legea la noi în ţară. Anul trecut, 150.000 au fost amendaţi. Cei mai mulţi au depăşit viteza legală şi nu au respectat indicatoarele rutiere.

Regimul juridic al contravenţiilor este asemănător peste tot. Dacă o amendă nu e plătită, merge la administraţia financiară unde persoana are rolul fiscal. Organele o vor pune în aplicare, silit sau în alte metode. Dacă discutăm de UE, ăsta e sensul. Să ne comportăm ca şi cum ar fi o singură ţară”, a spus avocatul Valerică Tudor.

Lucrurile se complică atunci când cei amendaţi nu sunt de acord cu decizia şi vor să o conteste. Potrivit legii internaţionale, doar instanţele de pe raza cărora s-a produs contravenţia pot să dea un verdict în această situaţie. Ordonanţa guvernului va intra în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial.