Sari la conținut

Romvag Caracal, falimentată de Cristian Burci printr-un off-shore

Istoria fabricii Romvag începe în 1970. Atunci comuniştii înfiinţează "Întreprinderea de Vagoane Caracal". Uzina trebuia să fie unul din marii producători de vagoane de marfă din România. În 1973, începe producţia. Capacitatea maximă: 5.000 de vagoane pe an. Până în 1990 de pe poarta fabricii ies 75.000 de vagoane. Aproape 50.000 iau drumul exportului. România vinde în Franţa, Germania, Elveţia, Marea Britanie, Ungaria, URSS şi Iran. Sunt anii de glorie în care fabrica de la Caracal devine unul dintre cei mai mari exportatori de vagoane de marfă.

„Erau comenzi de nu puteai să faci faţă. Ne chemau sâmbătă noaptea să lucrăm, ieşeam duminică dimineaţă şi luni ne chemau iar la muncă. Când trebuia să ieşi pe poartă se făcea o coadă de 30, 40 de metri”, spune un fost angajat care a prins perioada de glorie a uzinei.

După 1990 uzina este reorganizată şi redenumită ROMVAG S.A. Societatea rămâne în proprietatea statului până în noiembrie 2002. Este anul în care Autoritatea pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului parafează contractul de vânzare-cumpărare cu firma germană KEG, care preia 59,99% din acţiuni. Doi ani mai târziu International Railway Systems, un off-shore din Luxembourg în care este implicat şi Cristian Burci, preia pachetul majoritar de acţiuni de la KEG. Astfel ROMVAG S.A. a devenit membră a grupului IRS, care cumpărase deja Meva Turnu Severin şi urma să integreze, în 2006, şi Astra Vagoane Arad.

International Railway Systems a preluat, odată cu pachetul majoritar de acţiuni al Romvag, şi obligaţiile din contractul de privatizare. Investiţiile promise, în valoare de 1.250.000 de euro, au fost însă ultima grijă a acţionarului majoritar. Când statul român a decis să pună piciorul în prag, era însa prea târziu - fabrica de vagoane era deja falimentară”, transmite corespondentul Digi24.

Mai mult, în 2004, fabrica primeşte un ajutor de stat de 49,3 miliarde de lei vechi, o scutire la plata obligațiilor restante dinainte de privatizare. Degeaba însă.

Romvag intră în insolvenţă în 2010, după ce acţionarul majoritar, compania luxemburgheză, contractează în numele fabricantului de vagoane credite împovărătoare. Asta în timp ce fabrica din Caracal pierde contracte pe bandă rulantă. Aşa se face că International Railway Systems ajunge să datoreze fabricii 5,4 milioane de euro, bani la care se adauga alte 22 de milioane de euro, reprezentând contravaloarea produselor livrate”, precizează corespondentul Digi24.

Nu au mai fost comenzi. S-au făcut angajări masive în toate cele trei fabrici şi, nemaifiind comenzi, au început să dea afară. Erau datorii la bănci probabil mai mult decât valorau fabricile”, spune Ion Şerbănescu, fost lider de sindicat.

Administratorul judiciar plătește salariații și o parte dintre datoriile către firmele din grupul International Railway Systems. În schimb, statul reclamă pierderi. Toate activele Romvag, evaluate la 144 de milioane de lei la acea dată, sunt vândute cu doar 33 de milioane de lei unei alte companii: Astra Rail Industries, controlată de omul de afaceri german Thomas Manns. În vara lui 2012 acesta preia şi activele fabricilor Astra Vagoane Arad și Meva Drobeta-Turnu Severin, controlate tot de IRS.

O a doua insolvenţă este deschisă în aprilie 2015 pentru o datorie la ANAF, iar în iunie fabrica intră în faliment. La momentul respectiv, compania nu mai avea nicio activitate, iar toate bunurile fuseseră înstrăinate.

Vă daţi seama ce ar fi însemnat pentru Caracal să fie o societate cu două mii, două mii şi ceva de angajaţi. Nu neapărat pentru bugetul local, cât pentru viaţa economică şi socială din Caracal înseamnă enorm”, spune primarul Eduard Ciocăzan.

Evoluția numărului salariaților Romvag:

1990 - 2.500

2003 - 748

2007 - 1.754

2008 - 2.368

2010 - 598

2015 - 0

Sursa: Bilanţuri contabile 1990 - 2015

În Caracal, din cei 30.000 de locuitori, peste 8.000 au lucrat la un moment dat la fabrica de vagoane.

Omul de afaceri Cristian Burci a fost ridicat de mascaţi într-o investigaţie a procurorilor DIICOT. Oamenii legii spun că au descoperit un circuit financiar ilegal prin care Cristian Burci ar fi falimentat Romvag. Procurorii vorbesc de un prejudiciu de aproximativ 8 milioane de euro adus societăţii şi de 25 de milioane de lei în dauna statului.