Sari la conținut

Șapte din zece companii se plâng că găsesc greu angajați în România

În ţara în care unul din cinci tineri până în 25 de ani nu are un loc de muncă, 7 din 10 companii se plâng că găsesc greu angajaţi.

Daniel Enescu, director al unei firme de cercetare de piaţă: „Sunt foarte multe persoane care spun că vor veni la interviu şi nu vin. Din 10 confirmări vin undeva între 7-6, dacă ai noroc, şi 4 dacă nu ai noroc.”

Iar cei care se prezintă totuşi la discuţia cu angajatorul nu sunt neapărat şi bine pregătiţi.

Daniel Enescu, director al unei firme de cercetare de piaţă: „În medie o firmă vede 14 candidaţi ca să recruteze o persoană. Vin nişte oameni pregătiţi bine teoretic, care ştiu să folosească calculatorul, care ştiu să se dezvolte personal, dar care nu au habar cum să îşi aplice aceste cunoştinţe teoretice în practică.

64% dintre companii se arată nemulţumite de cunoştinţele absolvenţilor de ştiinţe economice. Cei mai apreciaţi sunt candidaţii care au terminat facultatatea de Matematică sau Informatică - 57% dintre angajatori sunt încântaţi de pregătirea acestora. Chiar dacă au lacune, absolvenţii de IT sunt vânaţi de companii încă de pe băncile şcolii. Asta şi pentru că e vorba de un domeniu unde e o nevoie acută de forţă de muncă.

Dana Cavaleru, specialist resurse umane: „Cunosc personal o tânără de 18 ani. Când i-am văzut CV-ul...nu a terminat liceul. Şi a fost angajată la Amazon. Lucrează de acasă pe o mie de euro. Este foarte mult vorba despre ceea ce ştii să faci nu despre ce diplome ai.”

Măriuca Talpeş, reprezentant al unei companii de software: „La noi statistica spune că la 8 joburi lansate pe piaţă, şansă să le acoperi este de 7.”

Sistemul de educaţie poartă o mare parte din vină pentru pentru eşecul multor tineri în încercarea de a deveni angajaţi valoroşi, spun experţii

Marian Ştas, expert în educatie: „O arhitectura curiculară care este profund blocată în paradigma ei comunistă şi o filosofie a profesorilor de foarte slabă calitate.”

Nu e de mirare, deci, că angajatorii cer facultăţilor să pună un accent mai mare pe practică şi mai puţin pe teorie.