Sari la conținut

Taxa de poluare, inclusă în prețul carburanților

Potrivit expunerii de motive la proiectul de act legislativ inițiat de Cristian Petru Bodea și Valeriu Victor Boeriu renunțarea la taxa de poluare trebuie să aibă loc deoarece aceasta este o ”taxă inechitabilă”, ”fără nicio legătură cu principiul poluatorul plătește”.

Există mai multe argumente, spun cei doi. In primul rând un autoturism înmatriculat înainte de apariția taxei va circula mulți ani de acum înainte fără a plăti nimic pentru poluarea produsă. În al doilea rând un autoturism Euro 6 pentru care se plătește o taxă mică va polua mai mult decât un altul Euro 3 care merge mult mai puțin. Nici capacitatea cilindrică, nici vechimea motorului, nici calitatea acestuia nu indică real poluarea, spun cei doi, adăugând că singurul indicator real fiind cantitatea de carburant folosită.

Singurul efect al timbrului de mediu a fost acela de a determina mașini cât mai ieftine, deci poluante, știind că vor mai avea de plătit și această obligație.

Cei doi socotesc că taxa de 0,05 lei la litru, propusă de ei, ar determina șoferii să plătească în plus 350 de lei pe o perioadă de timp de 15 ani, perioada medie in care se folosește un autoturism.

Suma colectată ar urma să ajungă la Fondul de Mediu, propun cei doi.