Sari la conținut
News Alert

Titi Aur: E mai ușor să strângem victime de pe șosea!

Nu putem decât să ne așteptăm în continuare la același ritm de morți și de răniți pe șoselele din România, atât timp cât nu pregătim șoferii, nu e obligatoriu să avem centură de siguranță în mijloacele de transport de comun și nu sunt respectate multe alte reguli aparent banale, avertizează pilotul Titi Aur.

Titi Aur a comentat la Digi24 accidentul care s-a produs sâmbătă dimineața pe DN2, în apropiere de localitatea Șindrilița, accident în care a fost implicat un microbuz și în urma căruia au murit trei oameni, alți 19 fiind răniți. Cauza acestui accident, crede Titi Aur, nu e vizibilitatea redusă, ci rutina în care intră șoferii profesioniști.

„Din informațiile pe care le am eu acum, nu cred că este vorba despre un șofer care nu știa să conducă, care nu știa să meargă cu mașina pe partea dreaptă sau care nu știa să plece de pe loc, lucru care se învață la școala de șoferi. Cred că motivul, cauza acestui accident, este tocmai rutina, obișnuința șoferului respectiv, subconștientul lui care îi spunea că lui nu i se poate întâmpla nimic, el circulă și face naveta zilnic între Focșani și București. Sunt acele microbuze care fac curse regulate și șoferul intră în acea rutină, exact ca orice alt muncitor, zidar, electrician, tâmplar, care crede că lui nu i se poate întâmpla nimic. De asta se face protecția muncii. Din păcate, la șoferii din România nu se face protecția muncii sau nu se fac acele cursuri care îi pot aduce sau readuce pe șoferi în gradul de a conștientiza pericolul în care se află pe șosea. Deci, a fost, după părerea mea, acea greșeală banală – o depășire la limită, DN2 are această caracteristică ciudată, are o bandă dus, o bandă întors și mai are un fel de acostament lărgit, un fel de încă o bucată de bandă în stânga și-n dreapta și atunci când nu ai răbadare și vrei să depășești și din față mai vine unul care este la limită, încap foarte greu patru mașini una lângă alta. Probabil a fost o situație de acest gen: doi șoferi care au fost probabil la limită, probabil șoferul microbuzului a trecut mai mult peste dungă, pe contrasens, fiind vizibilitate redusă, s-a întâmplat nenorocirea. Dar motivul, cauza, nu este că șoferul nu știa să conducă, ci că nu a avut și nu are acea conștientizare, acele stagii de pregătire de protecție a muncii, de conducere preventivă, obligatorii în toată lumea, mai puțin în România”, a explicat Titi Aur.

În România ne putem permite să mergem cu persoane, cu materiale periculoase sau chiar singuri sau doi-trei în mașină fără să ne pregătim suplimentar, pentru că suntem prea buni șoferi care să mai facem și asta”, a comentat ironic pilotul.

Titi Aur a avut și o altă observație: „Microbuzul s-a răsturnat. Întrebare: aveau centuri de siguranță cei din microbuz? Răspunsul este categoric nu. Pentru că niciun mijloc de transport în comun în România nu are centuri de siguranță. Nici vorbă să fie obligatorii! Ba mai mult, sunt și microbuze transformate din microbuze de marfă în microbuze de călători”.

Titi Aur a subliniat că la nivelul Ministerului Transporturilor nici măcar nu s-a ridicat această problemă, de a face obligatorii centurile de siguranță și în mijloace de transport în comun.

„Când un microbuz, un autobuz se răstoarnă, nu știu dacă își poate imagina cineva cam cum fac oamenii în mașină, cum sunt ca într-o cutie de conserve, aruncați și cad în toate pozițiile, aruncați din mașină. Am înțeles că au fost călători care au ajuns sub microbuz. De ce? În primul rând că nu avea centură de siguranță. Nici nu se pune problema la noi! Ministerul Transporturilor nici măcar n-a ridicat această problemă, nici vorbă de obligativitatea de a purta centura de siguranță, nici măcar de a monta centuri de siguranță în mijloc de transport în comun”, a arătat Titi Aur.

Concluzia pilotului este amară: „Și atunci nu putem decât să ne așteptăm în continuare la același ritm de morți și de răniți atât timp cât nu pregătim șoferii, nu e obligatoriu să avem centură de siguranță și multe alte reguli din acestea aparent banale, simple. E mai ușor să strângem victime de pe șosea decât să facem să nu fie victime. Din păcate, asta se întâmplă”, a punctat Titi Aur într-o intervenție telefonică la Digi24.