Sari la conținut

Toate trenurile de pe rutele principale vor avea aer condiționat

În iulie, Daniel, un telespectator Digi24, se plângea că într-un tren care circula între Mangalia la Craiova temperatura a ajuns la 40 de grade Celsius, în timp ce afară erau cu 10 grade mai puţin. Din 2017 nu se va mai întâmpla aşa ceva, promit şefii de la CFR Călători. 300 de vagoane şi automotoare vor fi dotate cu aer condiţionat, prin ordin al ministrului Transporturilor.

„Investiţia maximă pe care am anticipat-o într-o unitate de material rulant situându-se la 400 de mii de lei, asta însemnând înlocuirea totală a geamurilor cu geamuri adaptate pentru aer condiţionat şi introducerea instalaţiei”, spune Adrian Vlaicu, directorul de Strategie al CFR Călători.

Anul acesta, bugetul de investiţii al companiei a fost de 83 de milioane de lei. Anul viitor, doar pentru modernizarea vagoanelor, CFR Călători va avea nevoie de 120 de milioane de lei. Şi operatorii privaţi trebuie să investească în aerul condiţionat. Îi va costa ceva mai puţin, deoarece ordinul de ministru se referă doar la trenurile care circulă pe magistrale, nu şi la cele de pe rutele secundare.

Noi avem o flotă de 30 de automotoare, cam 10 ar trebui dotate cu aer condiţionat”, spune Constantin Oprea, director general adjunct al unei companii private.

Aerul condiţionat nu va rezolva marea problemă a CFR. Din cauza şinelor vechi, viteza medie de deplasare este de doar 43 de kilometri la oră. În acest moment, 8.700 de kilometri de cale ferată sunt restanţi la reparaţii pentru că nu există banii necesari.

„A crescut acum la 89 de milioane de lei. Şi mie mi-e ruşine cu suma”, spune Dan Costescu, director general CFR SA.

Ca să nu piardă competiţia cu transportatorii care folosesc microbuze, firmele private investesc şi ele în modernizarea celor 2.500 de kilometri de cale ferată închiriate de la compania de stat.

Pe secţia Olteniţei, de exemplu, în urma unei investiţii de 200 de mii de euro, am reuşit să majorăm viteza de circulaţie de la 50 la 70 de kilometri la oră”, spune Constantin Oprea, director general adjunct al unei companii private.

În România, cea mai mare viteză cu care poate merge un tren este de 160 de kilometri la oră, între Bucureşti şi Constanţa.