Sari la conținut

Traficul aerian din România, în pericol. Pentru actualul sistem de dirijare nu există contract de mentenanţă

Reporterii Digi24 au obţinut mai multe rapoarte care susţin aceste acuzaţii. Au fost şi două incidente într-o zi raportate de controlorii de trafic.

Un raport ROMATSA arată că în seara zilei de 24 iulie, la ora 20.23 UTC, controlorul de rută informează că s-a pierdut semnalul radar pentru o aeronavă Airbus A 320 a companiei aeriene Czech Airlines. S-a luat imediat legătura cu pilotul. Un minut mai târziu aeronava era reidentificată.

Există însă cazuri când aeronavele au dispărut de pe ecranele radar între 4 şi 7 minute.

Gabriel Tudorache, controlor de zbor şi lider de sindicat: „Noi suntem antrenaţi pentru acest lucru, pentru a dirija chiar şi când nu vezi nicio ţintă. Se numeşte dirijare non radar. Toate aeronavele care sunt în jurul ei şi pe care le vedem încercăm să le ducem mai în faţă, mai în spate, mai la dreapta, mai la stânga, mai sus sau mai jos pentru a asigura o distanţă suficient de mare faţă de ţinta pe care nu o vedem şi nu ai certitudinea unde e”.

Pe timp de vară, când fluxul de avioane care ne survolează ţara creşte foarte mult, un controlor de trafic ajunge să dirijeze în acelaşi timp şi 20 de avioane. Asta înseamnă că are în mâini viaţa a peste 3.000 de pasageri. Specialiştii spun că situaţia poate fi ţinută sub control în cazul unui singur avion pierdut de pe radar. Cu cât sunt mai multe, lucrurile se complică.

Paul Mitu, fost pilot: „Devine şi mai complicat la regimul de venire la aterizare, la aeroporturi supraaglomerate în care aeronavele sunt în proces de aterizare ceea ce înseamnă intersectarea unor niveluri de zbor sau căi aeriene”.

Lipsa mentenanţei pentru sistemul de dirijare folosit de ROMATSA reiese chiar din rapoartele întocmite de controlorii de zbor la ieşirea din tură. Nimeni nu spune când a expirat vechiul contract, iar Consiliul de Administraţiei al regiei de stat propunea abia la jumătatea acestei luni încheierea unui nou contract de mentenanţă pentru sistem. Până atunci însă, când apar probleme, intervin tehnicienii ROMATSA.

Gabriel Tudorache, controlor de zbor şi lider de sindicat: „Ei se uită, văd în ce măsură pot remedia ei şi pot remedia ei anumite probleme. Acea mentenanţă este pentru a intra în creierul sistemului”.

Fostul şef al ROMATSA dă asigurări că sistemul este funcţional, dar că va fi înlocuit.

Aurel Stanciu, fost director general al ROMATSA: „Este un sistem care trebuie înlocuit. A fost contractat de acum doi ani,un nou program, care va fi compatibil cu toate sistemele din Europa în următorii 10-15 ani”.

Mai exact, noul sistem de management al traficului aerian, unul dintre cele mai moderne din Europa, ar trebui să fie operaţional în întregime de la finalul anului viitor. A costat 26 de milioane de euro.