Sari la conținut

Traian Băsescu cere din nou renunțarea la supraacciza pe carburanți. Președintele i-a scris premierului

În scrisoarea adresată premierului Victor Ponta și postată pe site-ul Administrației prezidentiale, Traian Băsescu arată că supra-acciza pe carburanți va avea „efecte negative majore” asupra mediului economic și asupra românilor - căderea consumului și creșterea prețurilor.

Președintele arată din nou că noua acciză nu este necesară, ci este „doar o metodă a Guvernului Ponta de a strânge bani de la populație și firme în vederea satisfacerii nevoilor electorale ale baronilor locali”.

Fac un apel la dumneavoastră să îmbunătățiți colectarea veniturilor la buget. O mai bună colectare va salva românii de introducerea unor noi taxe și impozite, așa cum este și această majorare a accizei la carburant”, îi mai scrie Traian Băsescu lui Victor Ponta.

Citiți mai jos textul integral al scrisorii adresate premierului de către președinte:

Stimate domnule Prim-ministru,

Constat că vă mențineți punctul de vedere și doriți cu orice preț să introduceți o nouă povară fiscală asupra populației României. Fac un nou apel în vederea renunțării la introducerea, începând cu 1 aprilie 2014, a creșterii accizei la carburant, având în vedere efectele negative majore pe care o astfel de măsură le poate avea asupra mediului economic, dar și asupra românilor. Dintre efectele imediate care vor afecta ambele categorii se pot enumera: scăderea consumului și creșterea prețurilor.

Fac mențiunea că insistența mea cu privire la neintroducerea accizei este legată de analiza pe care am făcut-o bugetului pe anul 2014 și apreciez că această nouă acciză nu este necesară având în vedere că România s-a aliniat la standardele UE privind impozitarea combustibililor folosiți în transport conform Directivei 2003/96. Această nouă creștere de acciză la combustibil este doar o metodă a Guvernului Ponta de a strânge bani de la populație și firme în vederea satisfacerii nevoilor electorale ale baronilor locali.

În cazul transportatorilor, Guvernul a anunțat o compensare parțială a creșterii acestei accize (cu mai mult de jumătate), banii utilizați în acest sens provenind de la bugetul de stat. Există în continuare riscul, anunțat chiar de către transportatori, ca un procent foarte ridicat din alimentările actuale de pe teritoriul României să se orienteze în afara țării, creând astfel efecte negative asupra bugetului de stat prin scăderea consumului. Trebuie menționat că o astfel de schemă de compensare implică un cost foarte mare de administrare, atât uman, cât și financiar, iar potențialul risc de fraudare este unul real. Prin urmare, această schemă de compensare a creșterii accizei este ineficientă și creează probleme de conformare din partea transportatorilor.

În sectorul agricol, Ministerul de resort a anunțat compensarea creșterii accizei la motorină prin subvenționarea majorării costului cu fonduri provenite de la bugetul de stat. Așa cum am menționat și cu alte ocazii, aplicarea accizei de 7 eurocenți domeniului agricol nu ar face altceva decât să frâneze dezvoltarea acestui sector, care a avut un rol crucial la obținerea creșterii economice din anul 2013. Consider că agricultorilor români nu trebuie să li se pună niciun fel de povară fiscală suplimentară, având în vedere riscul de a pierde competitivitatea pe piața europeană.

Având în vedere compensarea parțială sau totală în domeniul transporturilor și al agriculturii, singura categorie care nu va beneficia de bani de la bugetul de stat pentru diminuarea efectului resimțit prin majorarea accizei este cea reprezentată de cetățenii României. În aceste condiții, populația va fi singura categorie defavorizată, discriminată, în condițiile în care creșterea economică de 3,5% din anul 2013 nu se face resimțită direct în nivelul de trai al românilor, ci rămâne momentan un rezultat statistic, doar pe hârtie. De asemenea, trebuie menționat că din sumele estimate inițial de Guvern că vor fi colectate prin compensările acordate de la bugetul de stat rezultă o acciză care va genera un venit mult diminuat, dar care, în schimb, va genera numeroase efecte negative la nivelul inflației și consumului.

Alternativa bugetară de compensare a creșterii accizei cu 7 eurocenți a fost prezentată cu ocazia aprobării Legii bugetului de stat pe anul 2014, această măsură fiind una nejustificată dacă interesul Guvernului ar fi fost acela al generării unei creșteri economice sustenabile, bugetul incluzând resursele necesare compensării acesteia. Am propus, încă de la acel moment, câteva variante de compensare.

Domnule Prim-ministru,

Fac un apel la dumneavoastră să îmbunătățiți colectarea veniturilor la buget. O mai bună colectare va salva românii de introducerea unor noi taxe și impozite, așa cum este și această majorare a accizei la carburant.

Având în vedere punctele menționate mai sus, vă rog să renunțați la introducerea, începând cu 1 aprilie 2014, a creșterii cu 7 eurocenți a accizei la carburant, aceasta fiind o măsură cu multiple efecte negative la nivelul populației.