Sari la conținut

Transportul public din București, pe butuci: autobuzele și tramvaiele care nu sunt trase pe dreapta trebuie reparate urgent

Sute de maşini RATB zac în garaje din cauza defecţiunilor. Multe alte autobuze şi tramvaie sunt cârpite zilnic pentru a putea fi scose pe traseu.

„Din parcul de tramvaie de 475 astăzi circulă 274 de tramvaie. Şi cele care circulă au o uzură de 60-70 la sută”, spune Ion Sticlan, lider de sindicat.

„Din 1000 de autobuze Mercedes cel puţin 330 sunt pe butuci. Practic, 670 sunt în traseu, dar şi dintre acelea unele au defecte care nu sunt remediate la timp”, adaugă Tudor Florian Ivan, preşedintele Sindicatului Transportatorilor APT din RATB.

În cazul troleibuzelor situaţia e şi mai gravă. Nouă din zece au un grad de uzură de peste 100%, aşa că ar fi trebuit casate demult.

Reporter: Vă simţiţi în siguranţă cu un astfel de troleibuz?

Călător: Şi dacă nu eşti în siguranţă, ce poţi să faci? Trebuie să ajungi undeva, nu? Şi îl iei aşa cum este.

Şoferii şi vatmanii spun că dacă vehiculul e defect sunt trimişi acasă şi primesc doar 75 la sută din salariu. Aşa că aduc singuri piesele de schimb necesare.

„M-aţi întrebat de becuri. Le am în geantă. Special le am ca să... Cum s-a ars, că nu sunt la magazie. Anvelope nu sunt, plăcuţe de frână, curele. Vine acum vara, aerul condiţionat nu funcţionează pe 90 la sută. Să zic că pe 10 la sută ar funcţiona. Şi vine omul şi zice: dă drumul la aer! Păi de unde să îţi dau?”, se plânge un șofer.

Conducerea regiei susţine că nu există niciun pericol pentru călători.

„Deşi circulă în număr redus faţă de necesităţi, vehiculele din traseu respectă toate cerinţele de siguranţă în trafic şi au reviziile tehnice efectuate la zi”, precizează Regia Autonomă de Transport Bucureşti.

Cum pe traseu nu circulă suficiente mijloace de transport, bucureştenii aşteaptă zeci de minute în staţii. De patru ori mai mult faţă de media europeană.

„Călătorii stau undeva la 20-25 de minute în staţie, iar într-o capitală europeană nu este normal. Ar trebui să fie un timp de aşteptare de maximum 5-7 minute”, afirmă Tudor Ivan Florian, preşedintele Sindicatului Transportatorilor APT din RATB.

RATB a făcut ultimele achiziţii majore în 2008, când a cumpărat o mie de autobuze. În schimb, în ultimii zece ani a produs în uzina proprie doar 15 tramvaie, deşi ar putea face câte cinci în fiecare an.

„Nu sunt bani. De fiecare dată ne spun că nu sunt bani”, spune Ion Sticlan, lider de sindicat.

Anul acesta, regia de transport a primit de la Primăria Capitalei 49 de milioane de lei pentru investiţii, pe lângă subvenţia de 500 de milioane de lei.