Sari la conținut
News Alert

Trenuri spaniole pentru metroul din Bucureşti

Acum cel puţin această grijă va dispărea pentru că staţiile abia urmează să fie făcute, deşi nu se ştie niciodată ce se poate întâmpla și de unde apare minunea. Informaţia despre câştigător nu este confirmată oficial pentru că nu prea se poate. A fost licitaţie publică şi după ce a fost desemnat un câştigător urmează zece zile în care contracandidaţii pot depune contestaţie. Câștigătorul licitației, cât și suma par a fi o necunoscută inclusiv pentru ministerul care are în subordine Metrorex.

Nu mă interesează niciun fel de participant la nicio licitație în minister. Mă interesează ca fiecare companie să respecte legea, criteriile. În rest, cine câștigă, e problema competiției interne, eu nu știu nici câștigătorul, nici dacă-s înalți, nici dacă-s grași, nici dacă-s slabi”, a spus Ioan Rus, ministrul Transporturilor.

Metrorex va plăti peste 380 de milioane de euro cu tot cu TVA pentru 51 de garnituri de tren produse de grupul spaniol CAF. E o achiziție amânată într-o primă fază în decembrie și care avea o valoare estimativă de 440 de milioane de euro. Banii provin dintr-un împrumut luat de la Banca Europeană de Investiții.

La licitație s-au mai înscris Alstom, Astra Vagoane Arad, polonezii de la Pesa și o companie chineză, însă oficialii Metrorex au considerat că trenurile spaniole corespund cel mai bine cerințelor.

Firmele necâștigătoare pot depune contestație 

În perioada februarie – martie 2015, Metrorex a încheiat etapa de evaluare a ofertelor depuse în cadrul a două proceduri de atribuire organizate pentru Magistrala 5 de metrou.

„Astfel, în luna februarie a fost finalizată etapă de evaluare a ofertelor depuse în cadrul procedurii de licitaţie deschisă, având că obiect atribuirea contractului de execuţie lucrări pentru Magistrala 5. Tronsonul 1. Drumul Taberei – Universitate. Secţiunea 1 – Răul Doamnei – Eroilor (PS Opera) şi Tronsonul 2. Universitate – Pantelimon. Secţiunea 1 – Staţia, Depoul şi Galeria de legătură Valea Ialomiţei. În termenul limită prevăzut de legislaţie a fost depusă o contestaţie faţă de comunicarea rezultatului evaluării, în prezent această fiind în curs de soluţionare de către Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor”, se arată într-un comunicat la Metrorex.

În prima decadă a lunii martie a fost finalizată etapa de evaluare a ofertelor depuse în cadrul procedurii de licitaţie deschisă, având că obiect atribuirea acordului – cadru pentru „Trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5, Drumul Taberei – Pantelimon” prin transmiterea comunicărilor prevăzute de legislaţia în domeniul achiziţiilor publice către fiecare dintre participanţii la procedura, cu privire la rezultatul evaluării ofertelor depuse.

„În prezent ne aflăm în perioada prevăzută de legislaţie pentru depunerea contestaţiilor, respectiv 10 zile de la data comunicării”, se mai arată în comunicatul Metrorex.

Oferta românească, cea mai ieftină

Oferta românească, cea a Astra, era cea mai ieftină, de circa 320 de milioane de euro cu TVA, dar ea a fost respinsă. Astfel, se pierd comenzi pentru industria românească, care măcar ar fi putut să aibă parte de o bucată din contract. Însă nu este totul pierdut.

Din trenurile CAF deja existente, 24 la număr, o mare parte au fost asamblate la Atelierele Grivița din București. La fel s-a procedat și la achiziția Bombardier. Trenurile au fost asamblate la Electrocomputere Craiova, care în acele vremuri era încă uzină, nu complex comercial.

La precedenta achiziție de garnituri CAF, Metrorex a plătit 180 de milioane de euro. Când au fost aduse trenurile nu încăpeau în stații pentru că erau prea late. A fost nevoie ca peroanele să fie tăiate pentru a le face loc și s-au cioplit marginile cu 5-10 centimetri în stațiile dintre Pipera şi Berceni.

Conducerea a dat vina pe instrucțiunile tehnice, vechi, care nu corespundeau cu realitatea. Însă se pare că sunt ceva probleme mai grave cu aceste trenuri. Potrivit unor surse din companie garniturile CAF intră des în reparații. Cad șuruburile din ele la propriu. Și având în vedere că sunt asamblate la Atelierele Grivița, e dificil de spus a cui vină e, a grupului spaniol sau a subcontractorului român.