Sari la conținut

Un român în trenul Orient Express

„Mereu m-a fascinat luxul. Nu lucrurile materiale, ci luxul în servicii. Să îl faci pe client să se simtă acasă”, spune Cătălin Marin, barman în trenul Orient Express.

Cătălin Marin este singurul român care lucrează în cel mai luxos tren din Europa. A visat de mic să urce în Orient Express, iar visul a devenit realitate anul trecut, după multe încercări de angajare.

De acasă avea înclinaţii spre bucătărie, făcea prăjituri când eram la serviciu şi ducea la vecini”, povesteşte Valerica Marin, mama lui Cătălin.

Orient Express-ul nu poartă doar povestea unor oameni. El însuşi are o poveste. Pus în circulaţie în 1883, era trenul care unea Parisul de Istanbul. Voiajul său de o săptămână prin şapte ţări europene a atras de-a lungul vremii regi şi regine, preşedinţi sau premieri.

Călătorii plătesc între 7.000 şi 15.000 de euro pentru a face o astfel de excursie.

„Ce este interesant în călătoria cu Orient Express-ul este că vizităm foarte multe locuri”, spune Philippe Boissonnat, turist din Franţa.

Noi am mai fost odată în România acum mai mult de 20 de ani, dar este complet diferită acum”, spune şi Eva Marriborg, turistă din Belgia.

Turiştii spun că această călătorie este extraordinară. Nici nu-i de mirare, când tot ce-i înconjoară este la superlativ. Lambriuri de lemn de nuc şi mahon, tapiţerie cu foiţă de aur şi mătase, băi din marmură, cupe de cristal şi tacâmuri din argint.

Iar meniul este şi el unul regesc.

Pregătim 12 meniuri diferite. Utilizăm produse franţuzeşti, italiene şi, pe tot parcursul călătoriei, ne aprovizionăm cu produse specifice zonei”, explică Christian Bodiguel, bucătar-şef în Orient Express.

Este un tren încărcat de istorie. La prima călătorie în România, Regele Carol I i-a dus pe toţi pasagerii să-i vadă reşedinţa, Castelul Peleş. Trenul l-a însoţit pe Churchill pe ultimul drum în 1965, iar în acelaşi vagon, Hitler a parafat capitularea Franţei.

Cel mai vechi vagon Orient Express aflat încă în circulaţie a fost construit în 1926, se numeşte Steaua Nordului şi are o poveste interesantă. În timpul celui de-al doilea Război Mondial, vagonul a fost adus în România pentru a fi ţinut în siguranţă.

Orient Express a avut în decursul anilor şi întâmplări mai puţin plăcute. În 1928 s-a ciocnit de un alt tren şi 30 de persoane au murit. Un an mai târziu, un incendiu a transformat în cenuşă mai multe vagoane. Într-un alt an, trenul a rămas blocat 10 zile pe câmp din cauza zăpezii.

Întâmplările din tren au fost şi sursă de inspiraţie pentru mai multe filme şi romane, printre care şi celebrul „Crima din Orient Express” de Agatha Christie.