Sari la conținut

HARTA PREȚURILOR la combustibil în Europa. Ce loc ocupă România și unde ajunge după scumpiri

Prețul carburanților va crește cu cel puțin 45 de bani pe litru. Accizele la carburanți ar putea reveni la nivelul din anul 2016, creșterea fiind propusă pentru că au scăzut încasările la buget din această taxă cu 634,3 milioane lei, iar prețurile la motorină sunt printre cele mai mici din Uniunea Europeană, după Luxemburg și Bulgaria, conform unui proiect de ordonanță privind modificarea Codului fiscal, publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice (MFP), relatează Agerpres.

 

'Pentru menținerea prețurilor produselor petroliere competitive în regiune, se propune revenirea, pentru benzină și motorină, la nivelurile accizelor practicate în anul 2016, respectiv la benzină cu plumb — 3.022,43 lei/tonă, 2.327,27 lei/1.000 de litri, la cea fără plumb — 2.643,39 lei/tonă, 2.035,40 lei/1.000 de litri și la motorină — 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri', informează MFP.

În Europa, cel mai ieftin carburant se găsește în Belarus, urmat la mică distanță de Rusia, Moldova și Ucraina. În Uniunea Europeană însă, România are cel mai mic preț la combustibil. Carburant ieftin găsim și în Macedonia, Polonia, Bulgaria, Andorra sau Letonia, cu prețuri sub 1,1 euro pe litru. După ce vor fi aplicate scumpirile, România va avea benzină și motorină mai scumpe ca în Polonia și Macedonia și la un nivel egal cu Bulgaria, asta dacă prețurile nu vor crește cu mai mult de 45 de bani pe litru. 

Notă: Clasamentul de mai jos include prețurile pentru iulie 2017 și ia în considerare și câteva țări asiatice (Azerbaijan, Armenia sau Georgia)

pret2

Foto: Autotraveler

Conform notei de fundamentare, deși în semestrul I al anului 2017 consumul de motorină a crescut față de semestrul I al anului 2016 cu 253,07 milioane litri, iar cel de benzină fără plumb cu 58,854 milioane litri, încasările au scăzut cu 634,348 milioane lei, respectiv 223,661 milioane lei, motivele principale fiind scăderea, de la 1 ianuarie 2017, a nivelului accizelor prevăzut pentru motorină, de la 1.897,08 lei/1000 litri, la 1.518,04 lei/1000 litri, respectiv a nivelului accizelor prevăzut pentru benzina fără plumb de la 2.035,4 lei/1000 litri, la 1.656,36 lei/1000 litri, precum și scăderea cu un punct procentual a taxei pe valoarea adăugată.

'Scăderea nivelului accizelor pentru benzine și motorine a vizat în principal contracararea fenomenului de alimentare cu combustibil în alte state membre care practicau niveluri ale accizelor inferioare celor din țara noastră și, prin urmare, aveau prețuri la pompă mai scăzute. În prezent, urmare analizei efectuate în ceea ce privește nivelurile accizelor practicate de statele membre, se constată că România are printre cele mai scăzute niveluri ale accizelor, aproape de nivelurile minime prevăzute de legislația Uniunii Europene. Astfel, România a ajuns în iulie 2017 să înregistreze cel mai mic preț al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană (0,997 euro pe litru cu taxe) și al treilea cel mai mic preț pentru motorină (0,977 euro pe litru cu taxe), după Luxemburg (0,955 euro pe litru) și Bulgaria (0,961 euro/litru)', menționează sursa citată.

2

 

MFP precizează că dacă România are cel mai mic preț din Uniunea Europeană al benzinei cu taxe, când vine vorba de prețul benzinei fără taxe România este pe locul 15 în Uniunea Europeană cu un cost al benzinei mult peste țări producătoare de petrol precum Marea Britanie și Olanda, dar și peste țări precum Austria, Polonia, Bulgaria.

'Situația este similară și în cazul prețului motorinei fără taxe, România se situează pe locul 17 în Uniunea Europeană ca preț, mult peste țările producătoare de petrol precum Uniunea Europeană și Olanda, dar și peste țări precum Austria, Italia, Polonia, Bulgaria. În urma diminuării fiscalității la începutul anului 2017, s-a înregistrat o diminuare a ponderii taxelor în prețul carburanților, care era oricum mai redusă comparativ cu nivelul mediu înregistrat la nivelul UE. Astfel, în luna iulie 2017, taxele reprezintă 52% din prețul benzinei, respectiv 50% din prețul motorinei (în România), în condițiile în care, în medie, la nivelul Uniunii Europene, taxele cumulează 62% din prețul benzinei și respectiv 57% din prețul motorinei', informează Ministerul.

De asemenea, spune instituția, ponderea taxelor în prețurile de piață ale carburanților este mai redusă în prezent în România comparativ cu alte țări din regiune, precum Austria (60% în cazul benzinei și 55% în cazul motorinei), Polonia (57% în cazul benzinei și 54% în cazul motorinei) sau Bulgaria (53% pentru benzină și 51% pentru motorină).

'Astfel, deși diminuarea fiscalității a vizat reducerea prețurilor de piață ale carburanților, s-a constatat că reducerea preconizată a fost atenuată de faptul că prețurile fără taxe ale carburanților au înregistrat creșteri, astfel încât, în prezent, ponderea taxelor în prețul carburanților este cea mai redusă din Uniunea Europeană, fiind mult sub nivelul mediu înregistrat la nivelul UE', se mai arată în nota de fundamentare.