Sari la conținut

Iohannis, despre Forțele pentru Operații Speciale: "Am aprobat recent un plan robust și ambițios"

Preşedintele s-a adresat invitaţilor prezenţi la simpozionul "Europe: Building Trust", arătând că "incertitudinea și impredictibilitatea sunt deja termeni uzuali atunci când evaluăm actualul mediu de securitate, fie că vorbim de situația regională, în cazul României, fie că vorbim de situația internațională". Klaus Iohannis a expus şi strategia urmată de România, pe fondul "degradării vizibile a ceea ce cu toții numim Flancul Estic aliat".


La simpozionul "Europe: Building Trust", organizat la Bucureşti, au participat mai mulţi oficiali militari şi civili din statele membre NATO şi din regiune, de la Cartierul General NATO de la Bruxelles, dar şi experţi de la organizaţii specializate în operaţii militare. Lista completă, AICI.

Mai jos, principalele pasaje din discursul preşedintelui Iohannis.

*Incertitudinea și impredictibilitatea sunt deja termeni uzuali atunci când evaluăm actualul mediu de securitate, fie că vorbim de situația regională, în cazul României, fie că vorbim de situația internațională.

*În această situație, principala schimbare de optică la nivel strategic trebuie să vizeze asigurarea unei balansări și relaționări credibile între componentele de prevenire și anticipare, pe de o parte, și componentele de reacție și combatere, pe de altă parte. Este o abordare pe care am insistat și în cadrul Strategiei Naționale de Apărare a Țării 2015-2019.

*O perioadă de timp am investit mai mult în componenta de combatere a riscurilor, dar am acordat mai puțină atenție dezvoltării unei strategii preventive, bazate pe cunoaștere adecvată, pe capacitate de anticipare și pe creșterea rezilienței la nivel societal, în special prin educație.

*Ulterior, am început să ne dezvoltăm o mai bună capacitate de prevenție și anticipare, în special la nivelul combaterii amenințărilor asimetrice, neglijând faptul că descurajarea are la bază, alături de credibilitate, constituirea unui mix de capabilități adecvate la nivel convențional.

*Tocmai de aceea, cred că acum este momentul de a asigura o mai precisă balansare între prevenție și combatere, între relevanța informațiilor și precizia capacităților de reacție.

*Opțiunea pentru o alocare constantă a resurselor pentru apărare vizează asigurarea unei predictibilități necesare pentru cei care se ocupă cu planificarea strategică, multianuală.

*Cred că este foarte important ca, dincolo de incertitudinea inerentă a contextului de securitate, să garantăm, la nivel politic, un minim de predictibilitate celor care planifică și care trebuie să gândească în perspectivă.

*În cazul Forțelor pentru Operații Speciale, am aprobat recent un plan robust și ambițios de dezvoltare a acestora pentru următorii zece ani și care vizează toate elementele specifice: integrarea instituțională în noua structură de forțe a Armatei, comanda și controlul, planificarea resurselor, echiparea, instruirea și cooperarea la nivel regional.

*Doresc să evidențiez și importanța decisivă a încrederii în ceea ce privește cooperarea și asistența internațională. Mă refer aici inclusiv la procesul de dezvoltare și consolidare a Forțelor pentru Operații Speciale din Armata României, un proces complex pe care l-aș situa la intersecția dintre lecțiile învățate din participarea de 15 ani în medii dificile din teatrele de operații, cum este Afganistan, experiența dobândită prin cooperarea strânsă cu partenerii strategici, în special cu Statele Unite, precum și consultările și elaborarea cerințelor de la nivelul NATO.

*Nu aș dori să închei înainte de a-mi exprima speranța și a fixa ca obiectiv de viitor angajamentul ca Forțele pentru Operații Speciale să contribuie la procesul de a spori în continuare stabilitatea la nivel regional, în special prin dezvoltarea unui profil specific în regiunea Europei Centrale și de Est, bazat pe cele mai înalte standarde de calificare și cooperare cu aliații.

Discursul integral al preşedintelui, AICI