Sari la conținut

Jurnalistul Cătălin Striblea: Diferența între Uber și taxi e că Uber te duce unde vrei tu, taxiul te duce unde vrea el

Jurnalistul Cătălin Striblea, prezentatorul matinalului de la Digi FM, care poate fi ascultat, de luni până vineri, de la 06:30 la 10:00, a comentat, într-0 intervenție la Digi 24, anunțul primarului Gabriela Firea cum că serviciile de car-sharing ca Uber sau Taxify vor fi scoase în afara legii. Acest lucru ar urma să le redea monopolul pe piață companiilor de taximetrie, la adresa cărora au existat nenumărate plângeri din partea clienților. 

„E o problemă complicată nu doar în România, ci peste tot în lume. Să le spunem celor care nu au în orașele lor Uber cum funcționează: e o aplicație și, teoretic, ar trebui să împarți mașina cu cineva care are același drum ca tine, asta a spus Uber la început. Este un neadevăr. De fapt, vine o mașină la tine și te duce unde ai treabă, e un serviciu de taxi. Diferența majoră în București între Uber și taximetrie e că Uber chiar te duce unde vrei tu, în timp ce taxiul te duce unde vrea el și dacă se întâmplă să aibă același drum cu tine.

Refuzurile sunt foarte mari la taxi în București, condițiile sunt foarte proaste, lumea are o nemulțumire majoră, dar aceste firme de taxi au pârghii politice foarte importante. De ani de zile se discută de adevărații patroni din spatele companiilor.

De data asta li s-a promis că se intervine și să scoată Uber în afara legii sau îi pun să se licențieze, ceea ce este imposibil, pentru că numărul taxiurilor este stabilit tot politic, de Consiliul General. Sunt 8.000 de licențe pentru București.

Dezbaterea asta are loc pest tot. Uber are, totuși, o practică necinstită față de statele în care lucrează: nu plătesc impozit pe profit. E o companie care face profit în România, toate impozitele se varsă în Olanda, în cazul nostru.

E un lucru care trebuie pus în legalitate. Al doilea este legat de cine te transportă. Dacă prestezi un serviciu similiar celui de taxi, firesc ar fi să știi cine e șoferul, ce pregătire are. Astea sunt problemele reale ale Uber, dar scoaterea sa în afara legii sau în afara orașelor în care funcționează nu va duce la îmbunătățirea serviciilor de taxi.

La Digi FM am vorbit cu unul dintre reprezentanții taximetriștilor, aproape că s-a jurat că din 14 decembrie lucrurile o să se îmbunătățească radical. Mi-a spus că până acum nu erau aceste prevederi în lege. Nu puteați să ridicați licența dacă refuză în mod repetat curse? Domne, nu puteam, dar de acum rezolvăm treaba asta.

Rămâne sub formă de utopie. Dacă voiau să rezolve problema, o rezolvau în 20 de ani de taximetrie. Am făcut o înțelegere: i-am luat numărul de telefon personal și i-am spus că de câte ori mă refuză un taximetrist o să îl sun. OK, rezolvați problema Uber, dați-l afară, dar să vă văd. Rămâneți singuri pe piață? Dacă rămân cum au fost ani de zile și și-au bătut joc de clienți, nu știu ce am rezolvat.”, a comentat jurnalistul Cătălin Striblea, în direct la Digi24.