Sari la conținut

Cu metroul la judecată

Dosarul trimis în instanță arată că practic, spaniolii de la CAF erau în permanenţă cu un pas înaintea competitorilor. Angajatul Metrorex care reprezenta interesele metroului avea o relaţie apropiată cu unul dintre membrii comisiei de evaluare, spun procurorii. Anchetatorii au găsit în calculatorul reprezentantului CAF în România inclusiv evaluările interne ale Metrorex, care cuprindeau plusurile şi minusurile descoperite în cazul ofertelor tuturor competitorilor. La începutul lunii martie, Metrorex a atribuit firmei spaniole CAF contractul. Românii de la Astra Arad şi francezii de la Alstom, care au participat la concurs, au contestat licitaţia, iar apoi au intervenit şi procurorii anti-corupţie.

DNA mai anchetează alți 3 angajați Metrorex, toți membri ai comisiei de evaluare a ofertelor. Aceștia au făcut o vizită de lucru în Spania, cu scopul oficial de a afla mai multe informații despre metrourile CAF. Procurorii spun că s-ar fi întâmplat exact invers, căci angajații Metrorex au fost cei care le-au oferit spaniolilor informații confidențiale.

Foarte probabil, vor urma și alte dezvăluri ale DNA-ului, căci interceptările telefonice arată că mita spaniolilor ajungea inițial la fiul unui alt angajat al Metrorex și de acolo, mai departe. Acesta avea o firmă de traduceri la care au apelat spaniolii, desigur, plătind mult peste prețul pieței. Așa cum apare în stenogramele DNA, de intermedierea contractului de traduceri s-a ocupat reprezentantul spaniolilor de la CAF, un alt român anchetat și el de mai multe luni.


RECHIZITORIU METROREX

„Ovidiu Băncescu: I-am trimis o ofertă cuiva. Mai exact, e băiatul cuiva de la Metrorex, care ne ajută foarte tare.

Corina (angajat CAF, n.r.): Or să știe cei mai de sus de tine? Sau na, cred că găsești tu o scuză față de taică-su, dacă e diferență mare de preț.

Ovidiu Băncescu: S-a decis să-l sprijinim nu pe el, pe taică-su, l-am sprijinit cu alte lucruri mai serioase.

SURSA: rechizitoriul DNA

Spaniolii de la CAF au câștigat licitația deși au avut a doua cea mai scumpă ofertă. Compania românească Astra Vagoane Arad a făcut o ofertă mai ieftină cu 50 de milioane de euro, dar condițiile din caietul de sarcini au fost scrise pentru a permite un alt câștigător.

Valer Blidar, patron Astra Arad: „Au pus o cifră de afaceri nejustificată astfel încât nicio firmă.. de fapt, toate firmele din România nu însumau cifra respectivă.

În plus, celor de la Astra Vagoane Arad li s-a reproșat că nu ar fi avut suficientă experiență în domeniu, asta deși la Arad s-au făcut timp de decenii primele garnituri ale metroului bucureștean.

Procedura de achiziţie este în prezent suspendată. Și există riscul ca la inaugurarea magistralei cinci să nu existe vagoane noi pentru circulație, caz în care vor fi reintroduse în uz trenurile vechi, din vremea comunismului. Spaniolii de la CAF au mai câștigat o licitație cu Metrorex prin care au livrat 16 garnituri pentru magistrala doi, în valoare de 100 de milioane de euro. Sunt trenurile care erau mai late decat unele stații și a fost nevoie să fie tăiate peroanele îcâteva stații.