Sari la conținut

Pensionari ”speciali” angajați pe salarii grase la Compania de Autostrăzi

Compania de Autostrăzi a angajat beneficiari de pensii ”speciale”, proveniți din Poliție și Ministerul Apărării Naționale, pentru un nou înființat Departament de Control. Salariile sunt mult peste cele plătite inginerilor de drumuri.

 

Cel puțin două persoane din personalul angajat la un așa-zis Departament de Control, structură subordonată direct directorului general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR), Ștefan Ioniță, încasează și pensii speciale de la stat și salarii la un nivel care nu este de neglijat chiar de către ingineri de drumuri din companie, potrivit informațiilor deținute de către Digi24.ro.

Cele două persoane au fost angajate în urma unor concursuri organizate în luna iulie la care au fost singurii participanți.

Până acum CNAIR a scos la concurs doar trei posturi in cadrul Departamentului de Control. Două posturi au fost ocupate deja de pensionari ”speciali” proveniți din familii de bugetari cu un nivel total ridicat al veniturilor. Al treilea post a fost ocupată de un economist.

Unul dintre cei doi proaspeți angajați, beneficiari și de pensie ”specială”, este Mihai Sorin Brînduș, fost polițist. El va ocupa funcția de consilier juridic al Serviciului Control Intern din Departamentul de Control. Anterior angajării sale la CNAIR, Brînduș a fost consilier juridic la Secretariatul General al Guvernului, spune CNAIR într-un răspuns adresat Digi24.ro.

”Domnul Mihai Sorin Brînduş are în domeniul juridic o experienţă profesională de peste 20 de ani, având şi calitatea de formator în cadrul Institutului de Formare si Pregatire Profesională din cadrul M.A.I”, spune CNAIR.

Brânduș a mai lucrat în cadrul Poliției având inclusiv funcția de comisar șef. Numele său a apărut în 2005 pe o listă de ofițeri de poliție, procurori și comisari ai Gărzii Financiare care frecventau restaurantul Shanghai, scenă a unor activități de prostituție cu minore. Potrivit cotidianului Ziua, numele lui Miahi Sorin Brânduș a apărut alături de cel al altor cinci polițtiști, doi procurori și trei comisari ai Gărzii Financiare în declarațiile luate în dosarul de prostituție la restaurantul menționat. Cazul a fost însă mușamalizat, susține cotidianul menționat.

Chestionată asupra cazului compania spune că nu se îndoiește de probitatea morală a domnului Brânduș. ”La depunerea dosarelor a fost solicitat, conform legii, cazierul judiciar, din cuprinsul căruia nu a rezultat existenţa vreunei fapte penale constatate în sarcina domnului Mihai Sorin Brînduş de organele de cercetare penală. Mai mult decât atât, ultimul loc de muncă al domnului Mihai Sorin Brinduş a fost la Secretariatul General al Guvernului – Direcţia Juridică, ceea ce a implicat verificări ample asupra probităţii morale şi profesionale a acestuia”, spune CNAIR.

Acum însă Brînduș este beneficiar al unei pensii frumoase și a unui salariu substanțial plătit de CNAIR. Potrivit declarațiilor sale de avere Mihai Brînduș a câștigat în 2015 venituri totale de 46.000 de lei (3.800 lei pe lună), iar acum va încasa și un salariu lunar de 7.600 de lei care se va adăuga pensiei sale speciale.

Un alt caz de pensionar ”special”, angajat în urma unui concurs în care a fost singurul candidat, este cel al Lilianei Toader. Ea este absolventă a Facultății de Geografie dar a lucrat în Ministerul Apărării Naționale, alături de soțul ei Vasile Toader, locțiitor de comandant. Proaspăt pensionar special, Liliana Toader va fi asistent manager în Biroul de Integratitate subordonat aceluiași Departament de control din CNAIR.

Angajați ai CNAIR au declarat pentru Digi24.ro că Biroul de Integritate ar avea sarcina să urmărească conflictele de interese din achizițiile publice, dar că în final această muncă este făcută nu de către Departamentul de Control, cum ar trebui, ci tot de angajații direcțiilor care gestionează proiectele. Departamentul n-ar avea nicio activitate. În cel mai bun caz se poate spune că s-ar dori un soi de supervizor al celor care îi fac treaba, explică un responsabil din companie.

”Doamna Liliana Toader este pensionată conform Legii 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările şi actualizările ulterioare şi încasează drepturile băneşti aferente”, spune compania.

Ultimele venituri ale Lilianei Toader la MApN nu au fost de neglijat. Ea a încasat aul trecut 54.200 lei salariu, la care s-a adăugat 11.500 normă de hrană și echipament. O medie lunară de 5,475 lei pe lună. Vasile Toader, soțul ei, locțiitor al compandantului, a încasat și el 88.849 lei (adică echivalentul a 1.600 euro pe lună) la care s-a adăugat o normă de hrană și echipament de peste 15.000 de lei.

Liliana Toader va încasa acum pe lângă pensia sa ”specială”, un salariu lunar de încadrare la Autostrăzi de 7.600 de lei.

Sumele încasate ca salarii de cei doi sunt peste cele primite de mulți ingineri de drumuri din CNAIR. Spre exemplu, R.G. ,inginer de drumuri cu vechime care a gestionat la un moment dat întregul proiect al autostrăzii Transilvania, a câștigat în 2016 43.507 de lei, respectiv 3.600 lei pe lună. Potrivit bugetului de venituri si cheltuieli al Companie, aprobat pentru 2017, salariul mediu determinat pe baza cheltuielilor cu salariile este în acest an de 4.097 lei, însă mulți muncitori de drumuri se luptă cu salariul minim pe economie.

Ce spune compania despre cei doi

Legislaţia în vigoare (Constituţia României, Legea 53/2003 – Codul Muncii etc.) garantează libertatea accesului la munca a cetăţenilor români, astfel încât participarea la concurs, precum şi angajarea ulterioară nu pot fi îngrădite prin aplicarea unor criterii discriminatorii legate de vârsta şi/sau calitatea de pensionar, atunci când legea permite cumulul pensiei cu salariul.
Conform prevederilor art. 118 din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, pot cumula pensia cu venitul din salarii, în condiţiile legii, pensionarii pentru limita de varstă. Dispoziţiile menţionate au fost prevăzute şi în cazul pensionarilor militari, care beneficiază de pensie de serviciu, prin Legea 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările şi actualizările ulterioare. Astfel, conform art. 76, alin. 1, lit. a, aceştia pot cumula pensia cu venitul din salarii.
Referitor la aspectele sus-menţionate, CNAIR a solicitat Inspecţiei Muncii puncte de vedere asupra legalităţii acestora. Răspunsurile primite din partea Inspecţiei Muncii au confirmat legalitatea procedurilor de angajare pentru această categorie de salariaţi.

Pensiile speciale ale civililor şi militarilor au costat bugetul de stat peste 714 milioane de euro în prima jumătate a anului 2017, arată datele transmise exclusiv pentru Economica.net de către cele patru Case de Pensii care le plătesc. Mai puţin de 160.000 de oameni au încasat în luna iunie pensie specială.

Citește și: