Sari la conținut

Camionul fără şofer de la Daimler, pe şosele peste 10 ani

Camionul viitorului se va conduce singur, spun nemţii de la Daimler. Dar nici măcar ei nu se avântă să spună că TIR-ul Mercedes pe care îl pregătesc va fi complet lipsit de şofer. Atunci când camionul intră în modul autonom, adică circulă fără ajutorul nimănui, şoferul de la bord se poate odihni fără să mai tragă pe dreapta. „Şoferul automat preia controlul. Nu oboseşte. Este mereu concentrat. Nu este niciodată supărat. Nimic nu-i distrage atenţia”, a spus Wolfgang Bernhard, membru în Comitetul director al Daimler.

Însă, în tot acest timp, şoferul uman îşi va primi în continuare salariul, ceea ce ar putea complica activitatea companiilor de transport. Pe motiv că nu depun acelaşi efort pe care îl depun la volanul unui camion convenţional, şoferii de cursă lungă, destul de bine plătiţi în prezent, şi-ar putea vedea salariile diminuate.

Însă tehnologiile diverse testate în ultimii ani arată că viitorul transporturilor ar putea fi unul complet lipsit de factorul uman. Vapoare fără căpitani şi echipaj, avioane cargo fără piloţi şi tir-uri fără şoferi.

Acesta este visul tuturor companiilor de transport, iar companii precum Daimler încearcă să-l îndeplinească. Şi insistă că aceste mijloace de transport sunt sigure.

Însă, cel mai probabil, actualele riscuri vor fi înlocuite cu unele noi. Un şofer automat poate evita greşelile unui şofer uman. Nu o dată, curbe luate greşit au proiectat TIR-uri în curţile oamenilor. Un calculator poate estima traiectoria mult mai bine.

Însă, de multe ori o situaţie neprevăzută poate fi salvată de experienţa unui şofer uman, care deşi nu are viteza de reacţie a unui calculator, are mult mai multă intuiţie.

Până la urmă, cea mai sigură soluţie ar fi cea de mijloc, în care şoferul uman şi şoferul automat al camionului s-ar completa reciproc. Desigur, ar fi cea mai costisitoare soluţie.

Şi totuşi, companiile de transport nu sunt nevoite să dea şoferii afară ca să facă economii. Miliardarul britanic Richard Branson, de la Virgin, a declarat pentru CNBC că numai în Statele Unite firmele de transport rutier pot reduce cu 40 de miliarde de euro cheltuielile dacă îşi pun şoferii la volanul unor camioane cu un consum mai eficient de energie.