Sari la conținut

Campanie electorală pe Facebook. Cum îşi folosesc conturile candidaţii la preşedinţia României

Ponta – mesaje pozitive despre realizările guvernării

Premierul foloseşte toate platformele majore de socializare online, având un site, un blog şi conturi de Facebook, Flickr, Twitter şi Linkedin.

Pagina de Facebook Victor Ponta are peste 470.000 de like-uri. Pe acesta, premierul se prezintă astfel: ”Sunt mai tânăr decât ar fi normal pentru un preşedinte atat de ’vechi’. (Şi) de aceea ne potrivim atât de bine.Sunt mai înalt decât par la televizor, dar mult mai puţin arogant. Îmi plac şi Garcia Marquez, şi Rafa Marquez.Citesc multă istorie şi încerc săînvăţ din ea.Mi-ar plăcea ca imnul PSD să fie compus de BUG sau Paraziţii pornind de la o temă din Oda bucuriei”.

Premierul mizează şi pe interacţiunea cu vizitatorii paginii, multe dintre postări având caracter de sondajpe temele guvernării: ”Întrebarea de astăzi: Potrivit World Economic Forum, România are cea mai mare creştere de competitivitate dintre stateleUE. Consideraţi aceasta o veste bună?”, ”Sunteţi de acord cu decizia Guvernului de a dona 100 de microbuze şcolare pentru elevii din Republica Moldova?”, ”Care credeţi că este importanţa gazoductului Iaşi-Ungheni?”, ”Credeţi că noul centru SMURD, inaugurat ieri în Republica Moldova, va creşte calitatea intervenţiilor de urgenţăîn statul vecin?”.

Premierul are postări legate de familia sa, cu fotografii în care apare alături de soţie sau de copii.

Ponta are în jur de 3-4 postări zilnic, share-urile variind între 60 şi 850, media fiind în jur de 250. Postările lui Ponta au în jur de 1.500 de like-uri.

Victor Ponta a dat like paginilor de Facebook care îi reprezintă, printre alţii, pe Simona Halep, Angela Gheorghiu, Ana Maria Brânză, Mihnea Costoiu, Nicolae Bănicioiu, Adrian Năstase, Sorin Oprescu.

Udrea –pagină de Facebook după chipul şi asemănarea candidatei

Elena Udrea foloseşte, de asemenea, internetul pentru comunicarea cu fanii şi cu adversarii ei. Liderul PMP are un două site-uri, o pagină de Facebook şi un cont de Twitter.

Pagina de Facebook are mai puţin de 200.000 de like-uri. Elena Udrea apare, în fotografia de profil, susţinând o conferinţă de presă, cu microfoane în faţă şi cu un banner cu sigle ale PMP în fundal. Fotografia de copertă a contului înfăţişeză un banner cu sigle ale PMP. Pagina de Facebook este plină de fotografii în care Udrea apare cântând, primind flori sau alături de prieteni şi admiratori.

Udrea se prezintă astfel: ”Am 40 de ani şi sunt născută în Buzău. Ca zodie sunt Capricorn şi, ca toţi nativii acestei zodii, sunt disciplinată şi perseverentă. Sunt foarte loială şi cine mi-a câştigat încrederea are un prieten pe termen lung”.

Ea mai spune că din 2004, de când a intrat în politică, a luptat pentru o transformare în bine a României şi nu încetează să spere în ea şi să o dorească.

”Viaţa unui ministru nu este nici pe departe simplă şi lipsită de griji. Răspunderea de la vârf este apăsătoare şi stresantă uneori. Echipa cu care lucrezi poate fi greu de alcătuit, este nevoie de oameni competenţi şi dedicaţi”, mai scrie Udrea în prezentarea sa. Ea a fost ministru în timpul guverării PDL.

De asemenea, ea mai precizează că citatul ei favorit este ”Omnia Mea Mecum Porto (Tot ce am port cu mine, n.r.)”.

Mesajele postate pe pagina de Facebook a Elenei Udrea sunt calate pe imaginea ei: Link către un videoclip intitulat ”Elena Udrea a cântat o piesă de la Wowbiz”, ”Şi brunetele sunt frumoase! Ca şi blondele, şatenele sau roşcatele”. ”Dacă tot sunt la Cluj, l-am văzut şi pe finuţul George Alexandru pe care l-am botezat în iulie. A crescut dar a rămas la fel de frumos, cuminte şi vesel”. Toate aceste postări sunt însoţite de fotografii cu Elena Udrea în prim-plan.

De asemenea, Elena Udrea postează replici la adresa adversarilor ei politici, Victor Ponta şi Klaus Iohannis. Aceste postări au un tipar comun, fiind însoţite de fotografii ale adversarilor ei, cu chenare groase pe care scrie ”Declaraţia zilei”.

Nu în ultimul rând, postările Elenei Udrea apar ca un jurnal al deplasărilor ei în ţară: ”Am vizitat în această după-amiază centrul oraşului Oradea şi staţiunea Băile Felix”, ”M-am ţinut de cuvânt! După două săptămâni m-am întors la sinistraţii din Novaci, Gorj”.

Elena Udrea are în jur de 3-4 postări zilnic, de la 40 la 2.000 de like-uri pe postare, media fiind în jur de 1.000. Ea realizează între 40 şi 150 de share-uri pe postare, media fiind în jur de 80.

Paginele favorizate de Elena Udrea sunt Boghis Băi, Ora de mişcare, Echipa Racheta, Partidul Mişcarea Populară, Mişcarea Populară.

Iohannis – pagina de Facebook cu foarte mult text

La rândul său, liderul PNL Klaus Iohannis foloseşte internetul pentru a comunica public. El are un site şi o pagină de Facebook.

Pagina de Facebook are puţin peste 117.000 de like-uri. Fotografia de profil este un prim-plan al lui Klaus Iohannis, iar fotografia de copertă înfăţişeză un pod masiv de piatră peste o apă gri, având în fundal copaci mari, într-un parc sau o pădure.

Iohannis îşi prezintă biografia într-un text lung, de cinci paragrafe groase, care încep cu ”M-am născut pe 13 iunie 1959, la Sibiu, într-o familie modestă de saşi transilvăneni. Deşi părinţii mei au emigrat în anii '90 în Germania, eu am ales să rămân în Sibiu”.

Iohannis îşi postează pe pagina de Facebook comunicatele şi poziţiile legate de subiectele zilei: „Susţin orice demers făcut la nivelul Alianţei Nord-Atlantice care are drept rezultat creşterea securităţii României”, ”România are, acum, şansa de a deveni competentă şi competitivă”, ”Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţă privind migraţia aleşilor locali. Eu cred că schimbarea regulilor în timpul jocului nu este altceva decât dovada unei lipse de corectitudine şi respect”.

De asemenea, Iohannis răspunde pe Facebook atacurilor din partea adversarilor politici, în special Victor Ponta şi Elena Udrea. El îşi prezintă şi activităţile, în postări care însoţesc fotografii: ”La Sibiu, alături de prieteni, colegi şi susţinători”, ”Mâine voi fi alături de colegii şi susţinătorii din Reşiţa”. ”Împreună cu susţinătorii şi colegii din Iaşi”, ”Întâlnirea cu susţinătorii şi colegii din Vaslui”.

Postările din contul lui Iohannis sunt mai centrate pe texte lungi decât cele din conturile lui Victor Ponta sau Elena Udrea. El are, în medie, 3-4 postări zilnic, între 100 şi 400 de share-uri pe postare, media fiind în jur de 200, şi în jur de 1.500 – 2.000 de like-uri pe postare.

Macovei – Atacuri la Ponta şi dialoguri cu motanul Dubi

Spre deosebire de cei trei contracandidaţi anteriori, care au pagini Facebook de tip ”public figure”, Monica Macovei are o pagină de Facebook simplă, care nu contabilizează like-uri. Fotografia de profil o înfăţişează pe Monica Macovei râzând, aşezată pe un scaun. În fotografia de copertă, europarlamentarul apare în faţa unui banner cu mesajul ”Monica Macovei preşedinte”.

Pagina de Facebook o recomandă ca fiind europarlamentar din 2009 şi având peste 10.000 de followeri. La oraşul de reşedinţă Macovei a trecut Bruxelles. Postările Monicăi Macovei exprimă în principal poziţiile acesteia în legătură cu subiectele zilei: ”Dacă se confirmă că propunerea lui Ponta, doamna Corina Creţu, a primit portofoliul de Cooperare Internaţională şi Ajutor Umanitar rezultă că: (1) Victor Ponta nu s-a bătut pentru un portofoliu important pentru România, s-a bătut pentru un om de casă. (2) Victor Ponta a trădat interesul României....”.

Majoritatea postărilor sunt însoţite de fotografii ale Monicăi Macovei în conferinţe de presă. Postările Monicăi Macovei conţin şi fotografii cu Victor Ponta, în cazul replicilor şi atacurilor europarlamentarului la adresa premierului. O categorie aparte de postări sunt cele care contin imagini în care europarlamentarul apare impreuna cu un motan alb, cu pete portocalii. Aceste imagini sunt intitulate ”Dubi şi Monica” şi conţin scurte dialoguri, în stilul benzilor desenate: ”- Când eram eu mic, în ’96, Constantinescu a venit cu 15.000 de specialişti. – Ponta e şi mai tare, vine cu 19.000 de cântăreţi bisericeşti”. ”Dubi, mi-am dat demisia din PDL! – Şi acum ce fac cu blana asta portocalie?”.

Ea are şi o pagina de Facebook, cu puţin peste 3.600 de like-uri, intitulată ”Semnează pentru Monica Macovei”, scopul acesteia fiind oferirea de informaţii despre modul în care susţinătorii candidaturii acesteia o pot ajuta: ”Formularul, ce facem cu el? Semnăm şi convingem 6 prieteni să semneze!”.Cea mai recentă postare de pe acest site este de la finele lunii august.

Macovei are pe pagina ei de Facebook în jur de 3-4 postări zilnic, care primesc în jur de 50 de like-uri şi, în medie, 20 de share-uri.

Predoiu – fostul candidat îl atacă pe Ponta

Pagină de Facebook are şi Cătălin Predoiu, cel care a renunţat la candidatură în favoarea lui Klaus Iohannis. Pagina sa oficială are peste 57.000 de like-uri. Postările acestuia conţin îndeosebi reacţii şi critici la iniţiativele Guvernului, cum ar fi Ordonanţa care permite migraţia primarilor, sau atacuri la adresa premierului: ”Bună dimineaţa, dle Ponta! Ce ratări aveţi în program astăzi? Economia e în recesiune, din China v-aţi întors cum aţi plecat, comisarul l-aţi făcut zob, investiţiile private s-au evaporat, investiţiile publice le-aţi blocat, şomajul a înflorit, falimentele sunt lanţ, 180.000 firme au cifra de afaceri zero, evaziunea a atins cote record”.

Postările lui Predoiu, cam 4 pe zi, primesc în jur de 400 de like-uri şi 200 de share-uri.

Şi ceilalţi candidaţi anunţaţi la Preşedinţie au pagini de Facebook. Călin Popescu Tăriceanu are 14.146 de like-uri, iar Kelemen Hunor şi Ioan Ghişe au pagini personale. 

Pe aceeași temă