Centrul pentru Combaterea Antisemitismului critică decizia lui Klaus Iohannis de a-l decora pe Octav Bjoza

26885

Președintele l-a decorat în a doua zi la Cotroceni pe Octav Bjoza, președintele Asociației Foștilor Deținuți Politici din România, aceasta fiind prima distincție acordată de Klaus Iohannis în calitate de șef al statului.

Comunicatul Centrulului pentru Monitorizarea și Combaterea Antisemitismului:

„Condamnarea atrocitatilor comise de dictatura comunista este o datorie a fiecarui om politic din Romania. Sistemul criminal comunist l-a aruncat in inchisoare pe domnul Octav Bjoza, presedintele Asociatiei Fostilor Detinuti Politici din Romania, i-a distrus viata, i-a persecutat familia si i-a refuzat drepturile universale ale oricarei fiinte umane. Aceste crime comise de regimul comunist nu anuleaza crimele comise de legionari impotriva evreilor din Romania. Faptul ca, in Romania post-comunista, domnul Bjoza a ales sa impartaseasca idealurile Miscarii Legionare, sa omagieze ideile si credintele acestei miscari politico-religioase criminale, este profund regretabil.

Presedintele Romaniei insa, prin puterea si increderea cu care a fost investit, are obligatia de a trasa linia fina dintre eroul anti-comunist si participantul activ la activitati de omagiere a unei Miscari criminale antisemite. Decorarea unui sustinator, declarat, al Miscarii Legionare, cu Ordinul National "Steaua Romaniei" poate fi interpretata ca o omagiere adusa, de Administratia Prezidentiala, acelei miscari nationalista, fascista, criminala.

Fara condamnarea explicita a Miscarii Legionare, fara delimitarea clara a Administratiei Prezidentiale de ideile Miscarii Legionare propovaduite activ, imbratisate, omagiate si date drept exemplu de catre domnul Bjoza, Presedintele Romaniei, pentru noi, a semnat un dezamagitor act de populism.”

Reacția lui Octav Bjoza: „Sunt împotriva oricăror extremisme”

Octav Bjoza, președintele Asociației Foștilor Deținuți Politici din România, a declarat că este uimit de opinia MCA România

„Este revoltător! Nu am fost, nu sunt și nu voi fi niciodată antisemit. În temniță am fost educat să nu privesc oamenii după etnie, culte sau politici. Eram doar luptători anticomuniști acolo, nu făceam deosebire care este legionar, țărănist, cuzist sau că n-avea nicio culoare politică. Sunt împotriva oricăror extremisme, fie de stânga, fie de dreapta”, a spus Octav Bjoza, potrivit Adevărul, adăugând că niciodata nu s-a asociat vreunei mișcări de acest gen.

„Când sunt comemorați luptătorii anticomuniști, noi suntem cu ale noastre, legionarii cu ale lor. Probabil se referă la comemorarea de la mănăstirea Constantin Brâncoveanu de la Sâmbăta de Sus. Eu fiind din Brașov am participat la ceremonial, ei au avut drapel, a fost treaba lor. Irascibilitatea nu ajută nimănui. Lucrurile trebuie discutate cu calm și fără patimă. Am susținut întotdeauna că unii dintre legionari au avut părți bune. Faptele rele trebuie judecate separat, înfierate, astfel încât să nu se mai repete”, a mai spus Octav Bjoza.