Sari la conținut

Cum a devenit Facebook-ul armă electorală

După alegerile prezidenţiale din 2014, partidele nu s-au mai uitat cu aceeaşi indiferenţă înspre Facebook. Pagina de socializare a devenit nelipsită din strategia partidelor, mai ales în perioada campaniei electorale. A devenit canalul prin care îşi trimit mesajele principale, în special cele adresate tinerilor.

Bannere electorale, agenda zilei sau atacuri la adresa contracandidaţilor politici, toate s-au mutat pe Facebook. Pagina de socializare a devenit câmp de luptă pentru partide. PNL şi PSD se bat în clipuri de campanie în care se ironizează reciproc. Specialiştii în comunicare sunt de părere că şi noua lege electorală a împins partidele spre Facebook pentru că le impune un buget limitat.

Radu Delicote, specialist in comunicare: „Mi-ar plăcea mai mult să văd partidele cum comunică pe Facebook, oarecum constructiv, nu neapărat distructiv. Şi uite am un spot video să îţi arăt acum. Foarte bun fundalul, foarte ok muzica de fundal. E un spot realizat foarte bine, numai că la final o să vezi că este un spoof, deci acest spot video este dus la mişto, în derâdere.”

O strategie similară a fost folosită şi de PSD, când a ironizat clipul Alinei Gorghiu cu un băieţel care nu îi răspunde la uşă.

Astfel de mesaje electorale însă nu conving electoratul nehotărât, sunt de părere specialiştii.

Radu Delicote, specialist in comunicare: „Mă bucur să văd că începe să existe acel live session, live vloging care până acum câţiva ani nu era. Ca minusuri este oarecum o plafonare. Există acest joc de tenis între partide. Practic partidele comunică în special pentru publicul lor ţintă deja hotărât pentru ziua votului.”

Potrivit experţilor, partidele ar trebui să se orienteze şi înspre celelalte medii de socializare precum Pinterest, Twitter sau Youtube.

Specialiştii în comunicare le recomandă politicienilor să mai înveţe cum să folosească internetul. Şi le recomandă chiar testimonialele, mult mai sincere şi cu priză la internauţii tineri. Pentru asta ar avea nevoie de o minimă investiţie, un calculator bun, dar şi o cameră web astfel încât să îşi înregistreze mesajele electorale singuri şi să le posteze apoi în mediile de socializere.”

Călin Popescu Tăriceanu şi Traian Băsescu au călătorit zilele acestea cu trenul. Momentul l-au imortalizat pe Facebook, alături de un mesaj electoral. Copreşedintele ALDE s-a fotografiat cu fiul său, Mihai, iar preşedintele PMP cu colegii săi de partid.

Anul acesta la alegerile din 11 decembrie se candidează pe listă. Nu va fi votat un candidat anume, ci întreaga listă propusă de un partid. Este motivul pentru care formaţiunile nu-şi promovează în primul rând oamenii, ci mai degrabă logo-ul de partid, explică specialiştii în comunicare politică.