Sari la conținut

Proteste la Șantierul Naval Galați

Câteva sute de angajaţi ai Şantierului Naval "Damen" din Galaţi au declanşat, marţi, un protest spontan. Industria navală românească este caracterizată mai degrabă printr-un lohn prea puțin avantajos.

Muncitorii afirmă că sunt nemulţumiţi de nivelul salariilor, dar şi de condiţiile de muncă, în timp ce reprezentanţii companiei nu doresc deocamdată să comenteze situaţia, potrivit news.ro.

Angajaţii care refuză să mai muncească s-au strâns, marţi, în faţa sediului administrativ al şantierului. Liderul de sindicat din Şantierul Naval "Damen" Galaţi, Pavel Stelian, a declarat că nemulţumirile muncitorilor sunt legate de salarii, iar protestul este unul spontan.

"E o acţiune spontană care pornit din cauza nivelului salariilor. Salariul mediu brut la noi este de 3.200 de lei, dar la firmele subcontractoare de 4.000 de lei şi e normal că oamenii din şantier să fie nemulţumiţi. Mâine (miercuri – n.r) este aşteptat preşedintele Consiliului de Administraţie pentru negocieri. Oamenii sunt decişi să protesteze în continuare", a spus Pavel Stelian.

Reprezentanţii companiei au transmis că nu pot comenta deocamdată nimic cu privire la acţiunea de protest care continuă şi la ora transmiterii acestei ştiri.

"Deocamdată, nu comentăm nimic. Este o chestiune internă: Vom reveni", a transmis purtătorul de cuvânt al Şantierului naval ”Damen” Galaţi, Corina Pîrvu.

În Şantierul Naval ”Damen” din Galaţi lucrează aproximativ 2.000 de persoane.

Industriala navală românească, un lohn la limita rentabilității

Spre deosebire de perioada anterioară anilor 90 când producția de nave era integrată, în sensul în care industria autohtonă asigura o bună parte din reperele necesare realizării unei nave (Tehnoton Iași – echipamente electornice de navigație comunicare, Mecanica Navală Galați și Aversa București, pompe, Întreprinderea Reșița, 23 August și Timpuri Noi București motoare navale și reductoare, UMEB București motoare electrice, ICEPRONAV Galați proiectare, etc), în prezent navaliștii fac mai degrabă operațiunile de lăcătușerie navală, ansamblare și vopsire a corpului navelor, operațiuni foarte scumpe în Europa de vest din punct de vedere ale salariilor plătite muncitorilor ca urmare a noxelor eliberate în operațiiile de sudură, vopsire, sablare, debitare, etc. Sindicatele puternice din industria navală occidentală sunt alte motive pentru care constructorii de nave din Europa de vest s-au îndreptat spre est.

Operațiunile finale, de valoare mare adăugată, bine plătite, ce persupun forță de muncă superior calificată, cum ar fi armarea corpului de navă, respectiv montarea motoarelor, echipamentelor mecanice și electronice de navigație, au de cele mai multe ori loc în țările din care provin comenzile și acționarii șantierelor navale din România. Acest fapt explică productivitatea mică obținută în șantierele navale din România și problemele sociale precum cele reclamate de muncitorii de la Damen Galați.