Sari la conținut

REPORTAJ. Piloții și medicii SMURD care zboară sute de kilometri pe întuneric

Elicopterele SMURD sunt pregătite tot timpul să intervină, iar câţiva salvatori fac noapte albă şi zboară sute de kilometri ca să-i ajute pe cei care au nevoie. Reporterii Digi24 au filmat sâmbătă noaptea în baza aeromedicală din Bucureşti.

Ora 21.00, baza aeromedicală Bucureşti. Un elicopter SMURD aterizează, iar echipajul se grăbeşte să ducă la spital o femeie de 79 de ani care a suferit un infarct. Aeronava a preluat-o în stare gravă de la spitalul din Râmnicu Vâlcea.

O mână de oameni. Medici, paramedici, asistenţi, tehnicieni şi mecanici. Chiar dacă este întuneric, pentru ei munca abia începe. În containerele din curtea sediului Inspectoratului de Aviaţie al Ministerului de interne şi-au amenajat dispeceratul. Se uită pe monitoare şi ascultă staţiile. Pot pleca oricând dacă un om are nevoie să fie adus urgent la un spital din Bucureşti.

Cătălin Dache este unul dintre cei mai experimentaţi piloţi SMURD. Are aproape 4.000 de ore de zbor şi a pierdut şirul misiunilor pe care le-a îndeplinit. Noaptea trecută, l-am găsit la serviciu, aproape de aeronava care îi place cel mai mult. Un EC 135.

„Incontestabil, vedeta este elicopterul. Cel pe care îl vedeţi este cel mai vechi din flot SMURD, aflat în serviciu din 2004, 7000 de ore de zbor. Este cel mai îndrăgit de colegii piloţi. Se creează un ataşament între om şi maşină. E o încredere pe care ţi-o dă pentru că ai zburat mult şi te simţi confortabil şi în siguranţă”, a spus comandorul Cătălin Dache.

Comandorul are peste 15 ani de experienţă, dar recunoaşte că zborul de noapte nu este deloc uşor. Aeronava trebuie tot timpul să fie la o altitudine mai mare, iar aterizările se fac doar în locuri special amenajate, pe heliporturi sau pe stadione bine iluminate. Orice greşeală poate fi şi ultima.

„Întotdeauna, principiul după care acţionăm este ca echipajul să fie în siguranţă. Niciodată nu decolăm. Evaluăm nivelul de risc dincolo de limita acceptabilă. La plecarea în misiune facem această evaluare, dacă riscul depăşeşte o anumită limită, decidem să nu plecăm”, a explicat comandorul.

În acelaşi dispecerat lucrează şi Alexandu Caloianu. Este doctor şi este de gardă la unitatea aeromedicală SMURD din Băneasa. Treaba lui începe atunci când elicopterul ajunge la victimă. Împreună cu asistentul o stabilizează, o ţine în viaţă pe durata zborului şi o predă colegilor săi de la ambulanţă atunci când aeronava aterizează la destinaţia finală.

„Misiunile mai grele sunt cele cu victime multiple în care trebuie să ne deplasăm către locul accidentului şi trebuie să asigurăm asistenţă medicală unui număr mai mare de persoane până când vin în sprijin pe cale terestră. Satisfacţia este că am participat la salvarea încă unei vieţi. Asta face totul”, a spus medicul.

Elicopterul SMURD a decolat de peste 100 de ori până acum şi a adus 200 de pacienţi pe timpul nopţii la Bucureşti din zona de sud a ţării.