Sari la conținut

Autobuzele din București circulă cu 13 kilometri la oră

Un pic mai repede decât pietonii, dar mai lent ca o bicicletă. Aşa se mişcă autobuzele şi troleibuzele din Capitală la orele de vârf, din cauza traficului sufocant. Ca să rezolve problema, Primăria Capitalei a anunţat că vrea pentru început 12 benzi unice pentru RATB, numai că proiectul întârzie să fie pus în practică. Aşa se face că de multe ori călătorii aşteaptă zeci de minute în staţii.

13 kilometri pe oră. Cu atât circulă, în medie, autobuzele din Capitală la orele de vârf. Asta înseamnă automat orare date peste cap şi zeci de călători care aşteaptă în staţii.

„De jumătate de oră n-a venit 385. Au trecut 104 vreo 4, 123... numai 385 de o jumătate de oră. Am îngheţat aici de frig”, spune un călător.

Primăria Capitalei a anunţat că va cumpăra 600 de autobuze noi şi astfel va rezolva problema traficului prin amenajarea a 12 culoare unice, destinate strict circulaţiei mijloacelor RATB, ambulanţelor, pompierilor şi poliţiei. Deocamdată, însă, şi autobuzele şi culoarele au rămas la stadiul de promisiune.

Omul ar şti că într-un interval de 5-6 minute soseşte autobuz după autobuz. Dar noi suntem blocaţi şi nu mai respectăm acest timp”, spune un șofer RATB.

Ar fi nevoie ca, mai întâi, Primăria să construiască locuri de parcare. Pentru că omul nu are unde să oprească, să-şi parcheze autovehiculul. Şi atunci sunt obligaţi să oprească pe acesta bandă unică”, spune Mihai Trancă, lider sindical RATB.

În acest moment, în Capitală sunt doar patru culoare unice pentru RATB. De cele mai multe ori, sunt folosite şi chiar blocate de şoferii grăbiţi sau teribilişti.

„N-am avut ce să fac. A trebuit să opresc şi puţin acolo şi acum aştept să... Dacă mă va amenda, mă va amenda. Eu sper să înţeleagă că asta-i situaţia, n-avem ce să facem”, spune un șofer.

Conform specialiştilor de trafic, prin amenajarea benzilor unice, autobuzele RATB ar putea circula cu 30-35 de kilometri la oră, adică de trei ori mai mult decât în prezent. În plus, timpul petrecut de călători în trafic s-ar reduce la jumătate, consumul de carburant ar fi mai redus, iar bugetul regiei de transport ar creşte.

Ar îndemna lumea să aibă alternative de deplasare în Bucureşti şi să ajute la decongestionarea oraşului. Atâta timp cât oamenii nu au alternative viabile, normal că îşi vor cumpăra maşini, iar congestiile din momentul actual se vor amplifica”, spune Marian Ivan, președintele OPTAR.

Ca să realizeze cele 12 benzi unice, Primăria Capitalei are nevoie de avizul Brigăzii Rutiere, cu care încă poartă discuţii.