Sari la conținut

BIZIDAY. La supermarket, ca la biserică

Prețul mic este de multe ori o iluzie. Cu adevărat important este câți bani lași la cumpărături și cât vei ajunge să consumi efectiv și cât să arunci din mâncarea cu care ai încărcat portbagajul.

Da, pentru clientul care pleacă la cumpărături cu o listă făcută în prealabil de acasă, supermarketul se dovedeşte a fi cea mai ieftină variantă. Explicaţia vine din faptul că respectiva persoană merge doar la raioanele la care are treabă, alege cele mai bune oferte şi apoi merge la casă. Dar câți oameni fac asta? Aproape 90% dintre români spun că preferă marile magazine pentru a-şi face cumpărăturile, primul argument fiind preţul, apoi diversitatea produselor şi distanţa faţă de casă. Adevărul mai simplu este că oamenilor le place să facă cumpărături. Dar asta este o plăcere care costă.

Pentru că nu toţi cei care merg la supermarket știu exact ce au de cumpărat ei ajung să ia raioanele la rând. Aici intervine strategia magazinelor de a vinde mai mult, căci fiecare raion are cel puţin o reducere afişată. Oamenii ajung astfel să plece acasă cu produse de care nu aveau neapărată nevoie, dar le-au cumpărat pentru că erau la reducere.

O altă greșeală uriașă este să mergi la cumpărături atunci când ți-e foame. Mirosurile de la raionul de mâncare gătită sau cel de la patiserie funcţionează ca un impuls pentru creier, dar o să observați că celelalte raioane sunt așezate astfel încât să trebuiască să le parcurgi pe toate până la cele de la care vin mirosurile îmbietoare.

În medie, coşul lunar de cumpărături al unui român conţine carne, lapte, ouă şi legume. Doar că oamenii nu merg o singură dată pe lună la cumpărături căci zilnic au nevoie şi de pâine şi de alte produse proaspete. Chiar și cei care își propun să își facă săptămânal aprovizionarea sfârșesc prin a ajunge mult mai des la hipermarket.

Ultimele date de la statistică arată că din cei aproape nouă sute de lei pe care îi cheltuieşte în medie lunar un român, aproape două sute sunt pentru mâncare şi băuturi.