Sari la conținut
News Alert

BIZIDAY. Salariul ajută, dar nu face toți banii

O vorbă din popor spune că o companie de succes are angajaţi fericiţi. Şi totuşi, în România, sunt companii de succes, dar angajaţii sunt... nefericiţi. Cum vine asta?

Marian Preda, sociolog: „Marea problemă în România este că mulţi au activităţi rutiniere. Abilităţile pe care le au nu necesită creativitate. După aceea sunt condiţiile de muncă, relaţiile cu şeful direct, relaţiile cu colegii, posibilităţile de promovare, gradul de satisfacţie cu ceea ce faci acolo”.

Câteva studii naționale și un Eurobarometru conturează un portret al angajatului român nemulțumit de condițiile de muncă pe care le consideră foarte proaste sau nu este deloc satisfăcut de serviciul pe care îl are. Doar 15 la sută dintre angajaţii români sunt nemulţumiţi însă de salariu sau de prime. Îi nemulţumesc altele. Principala sursă de insatisfacţie în România este tocmai relaţia cu şeful direct.

Marian Preda, sociolog: „În Europa Centrală şi de Est sunt foarte mulţi oameni care lucrează sub conducerea unor manageri care păstrează încă stilul acela de conducere autoritar, specific perioadei comuniste, în care, deşi teoretic, omul era important, în practică nu avea prea mare importanţă”.

Stresul şi suprasolicitarea sunt consecinţe ale orelor de lucru din weekend şi de peste program, ale proiectelor mari la care lucrează şi ale interacţiunii cu persoane dificile. Cauzele sunt simple de înţeles: angajatul nu e implicat în deciziile pe care le ia compania privind postul lui, nu are timp şi pentru alte activităţi în afara serviciului, nu are autonomie şi nu este apreciat de şef.

Salariul contează, dar nu e de ajuns. Dacă banii nu sunt un motivator destul de important, tăierea salariului poate fi un demotivator puternic. Banii aduc fericirea doar dacă ştii ce să faci cu ei, asa că, mai important decât confortul financiar este confortul psihic.

Într-un raport cu peste 15.000 de răspunsuri ale angajaților din Asia, Europa și SUA, motivarea arată că 98 la sută dintre angajați nu își fac treaba împinși de la spate de salariu și o treime din ei recunosc că o promisiunea unei prime nu îi motivează.

Roxana Dobrescu, angajată: „N-aş spune nu niciodată unei prime, indiferent când este primită, însă, pe termen lung, pentru că asta îmi doresc, este vorba de o carieră, o primă nu o să-mi ţină de cald atunci când este neapărată nevoie să plec sau atunci când lucrez pe un proiect important pe care nu pot să-mi asum propriile decizii şi propriile păreri”.

40 la sută dintre angajaţi vin la serviciu pentru a avea siguranța statutului, 20 la sută pentru putere sau ca să promoveze în carieră, 4 la sută pentru recunoaşterea muncii, primă și salariu şi numai 2 la sută o fac strict pentru salariu. Dacă banii nu reprezintă chiar totul şi nu sunt singurii care pot susţine o echipă, totuşi, ce de făcut?

Daniel Pink, strateg în afaceri: „Începe prin a-ţi plăti bine angajaţii. Apoi trebuie să le oferi trei lucruri - autonomie, măiestrie şi scop. Un control a ceea ce fac, cum, când și cum fac, asta înseamnă autonomie, măiestria este şansa de a deveni mai bun în ceea ce contează pentru el, de a progresa, iar scopul este ca oamenii să cunoască de ce trebuie să facă un lucru”.

În total, în România sunt 4,7 milioane de angajaţi. Între timp, piaţa muncii nu oferă prea multe alternative. Mulţi trebuie să-şi păstreze jobul pentru că nu pot să-l schimbe foarte uşor cu altul la fel de bine plătit.