Sari la conținut

BUSINESS CLUB. RATB ar putea fi spart în două companii

Cu un buget de aproximativ 200 de milioane de euro pe an, acoperit pe jumătate din subvențiile de la primărie, Regia Autonomă de Transport București ar putea avea parte de restructurarea de care are de multă vreme nevoie.

Însă Sorin Oprescu spune că angajații RATB nu au motive de îngrijorare. Restructurarea ar urma să îi afecteze doar pe șefi.

„Eu nu cred că vor pleca foarte mulți. În timp, biologia a separat. Au ieșit destui la pensie. Sigur, corpul administrativ de la RATB probabil ca va fi puțin mai afectat”, a declarat Sorin Oprescu, primarul general al Capitalei.

Totuși, mai mult de jumătate dintre cheltuielile totale ale RATB-ului sunt cele cu personalul. Iar un raport al Autorității Municipale de Reglementare în domeniul Serviciilor Publice a arătat că 3.000 dintre cei 10.600 de angajați ai RATB reprezintă personal excedentar.

Însă Primăria Capitalei nu dorește să restructureze RATB prin reducerea cheltuielilor cu salariile, ci prin reorganizarea companiei. Regia ar putea fi transformată în două societăți comerciale separate: una a tramvaielor, alta a autobuzelor și troleibuzelor. Însă această separare nu va garanta că ambele companii vor fi profitabile, mai ales în condițiile în care RATB încasează, în prezent, mult prea puțini bani din vânzarea de bilete și abonamente, sub 40 de milioane de euro.

Printr-o eventuală separare a RATB ar deveni o entitate independentă și Uzina de Tramvaie a Regiei, pentru care primarul Oprescu are, de asemenea, planuri mari.

„Fabrica de tramvaie doresc să o păstrez în continuare, doresc să o păstrez pentru că sunt oameni acolo absolut în regulă, care știu și pot sa întrețină, și să o jumelez cu unele dintre fabricile mari de tramvaie, astfel încât și bucureștenii să poată să circule în tramvaie civilizate”, a spus Sorin Oprescu.

RATB are nevoie de 400 de tramvaie noi, care ar costa aproximativ un miliard de euro, după estimările lui Sorin Oprescu. Și chiar dacă ar fi produse la Uzina de Tramvaie din București în colaborare cu o companie străină, RATB tot ar trebui să plătească pentru cumpărarea lor.