Sari la conținut

Cât costă evitarea grevei de la CFR

FOTO: Agerpres

Un leu din cinci cheltuiți de CFR Călători merge către plata salariilor. În acest an vorbim de o sumă de aproape 440 de milioane de lei. Majorarea lefurilor ceferiştilor de la 1 octombrie ar creşte aceste cheltuieli cu 11 milioane de lei. Pentru 2016, însă, vorbim de o sumă de cinci ori mai mare.

Viorel Istrate, secretar general al Federaţiei Mişcare Comercial: „Nu sunt nişte sume uluitor de mari, care nu pot fi acoperite. Salariile din sectorul feroviar stau pe loc din 2009. Salariile cu care ceferiștii pleacă acasă sunt de doar 1.200 de lei, cei care lucrează jos”.

CFR Călători are 12.700 de angajaţi şi un profit de 56 de milioane de lei după primele şase luni ale anului.

Cu adevărat complicate sunt lucrurile la CFR Infrastructură, societatea care administrează calea ferată. Are de două ori mai mulţi angajaţi, iar ca să le mărească lefurile are nevoie anul acesta de încă 37 de milioane de lei, spun sindicatele. Sumă de care nu ar fi greu să facă rost, în condiţiile în care ar trebui să încheie anul cu un plus de aproape 100 de milioane de lei.

Problemele apar însă în 2016, când cheltuielile cu salariile vor sări la aproape 855 de milioane de lei şi vor înghiţi aproape o treime din câştigurile companiei, în condiţiile în care acestea nu pot creşte în acelaşi ritm.

Florin Dobrescu, preşedintele Federaţiei Naţionale Drum de Fier: „Oamenii nu mai au răbdare. Lucrăm cu salariul minim peste 50% din angajaţii feroviari. Ne pleacă efectiv angajaţii de la două districte la Autostrada Transilvania. Acolo câştigă mai bine ca la calea ferată”.

Cei mai puţini angajaţi îi are CFR Marfă, aproape 6.500. Compania pierde însă în continuare bani, aşa că majorările salariale sunt greu de justificat.

Iulian Matache, ministrul Transporturilor: „Partea proastă a lucrurilor este că nu reușește să încaseze. Companiile energetice sunt cei mai mari datornici la CFT Marfă, companiile energetice ale autorităților locale. Adică furnizori de energie termică, cărora de-a lungul timpului compania le-a transportat cărbunii”.

La sfârşitul lunii iunie, CFR Marfă avea de recuperat 567 milioane de lei. Salariile mici din sectorul feroviar nu sunt o realitate doar în România. Conductorii de tren de la Deutsche Bahn, care câştigă 1.500 și 2.000 de euro pe lună, au fost în grevă anul acesta tot din cauza lefurilor mici. Au obţinut majorări salarile de aproape cinci procente.