Sari la conținut
News Alert

Câţi bani au dat companiile româneşti ca să facă lobby la Bruxelles anul trecut

Companiile româneşti de stat au la Bruxelles 49 de responsabili cu activitaţile de lobby, arată datele Registrului de Transparenţă al UE, strânse de Energy Report. Iar în 2013, banii cheltuiţi cu lobby-ul s-au ridicat la 900.000 de euro. E o sumă mică în dreptul companiilor de stat. În comparaţie, doar americanii de la Chevron, care caută gaze de şist în România, au cheltuit anul trecut un milion de euro pentru câştigarea influenţei printre oficialii europeni.

O altă companie contestată de activiştii de mediu, Gabriel Resources, deţinătoarea proiectului minier de la Roşia Montană, a cheltuit doar 200.000 de euro pe activităţi de lobby la Bruxelles. Însă, în vreme ce Chevron are planuri pe întreg teritoriul Europei, canadienii de la Gabriel Resources sunt concentraţi doar pe România.

Cu banii de lobby, atât companiile de stat cât şi cele private încearcă să influenţeze politicile europene astfel încât să fie redactate în avantajul propriilor afaceri.

Gabriel Resources, prin Roşia Montană Gold Corporation a făcut lobby în general, pentru politicile de mediu.

Centrul Român al Energei, o alianţă formată din Electrica, Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Transelectrica, Termoelectrica, Transgaz şi câteva companii private a făcut lobby pentru Directiva privind eficiența energetică, Direcții privind infrastructura energetică europeană sau rețelele inteligente.

Romatsa a fost una dintre instituţiile de stat cu cele mai mari cheltuieli de lobby anul trecut, 100.000 de euro, pentru influenţarea discuţiilor privind implementarea legislației europene a spațiul aerian unic al UE.

Poşta Română a cheltuit 50.000 de euro pe activităţile de lobby la Uniunea Europeană, însă nu a oferit detalii despre temele care au interesat-o.

De obicei, prin lobby-ul la nivel european, companiile încearcă să scape de aplicarea anumitor standarde costisitoare.

Cele mai mari cheltuieli le-a avut gigantul tutunului Phillip Morris, 5,25 milioane euro.

Pe locul al doilea, cu 5 milioane de euro alocate pentru lobby la Bruxelles au fost americanii de la Exxon, care vor extrage gazul natural din Marea Neagră împreună cu Petrom. Iar pe locul al treilea sunt cei de la Microsoft, care au cheltuit 4,75 de milioane de euro.  

Pe aceeași temă