Sari la conținut

Cea mai stresantă meserie din lume

Dacă vi se pare că serviciul pe care îl aveţi este foarte stresant, aflaţi că se poate şi mai rău. Controlorii de trafic au cea mai dură slujbă din lume conform studiilor: răspund de viaţa a mii de oameni în fiecare zi. Chiar dacă sunt plătiţi pe măsură, cea mai mare satisfacţie a lor este că au terminat tura fără niciun incident. Reporterii Digi24 au stat de vorbă cu controlorii de trafic de la cel mai mare aeroport din ţară ca să afle ce înseamnă să iei decizii la secundă pentru vieţile unor necunoscuţi.

Zi şi noapte, controlorii de trafic aerian ţin în mâini vieţile a mii de oameni. Disciplină şi pasiune - sunt cele două condiţii fără de care nu ai ce căuta în turnul de control.

Talaghir Gerhard este controlor de trafic aerian la Otopeni de 39 de ani. Va ieşi curând la pensie şi este printre puţinii care au rezistat în această meserie atâţia ani. Pleacă, totuşi, cu greu din fața ecranelor radar și spune că ar lua-o oricând de la capat. A dirijat peste 150.000 de aeronave şi a răspuns de-a lungul anilor pentru vieţile a 10 milioane de pasageri.

Am aproape 39 de ani de vechime. M-am angajat la aeroportul Otopeni după terminarea școlii militare Ofițeri activi de aviație, în 1977, la 1 septembrie. Am parcurs o perioadă destul de lungă de cursuri, de plecări în străinătate la academia PANAM în Anglia. Cursurile astea mi-au întregit bagajul de cunoștințe care la început era subțire, după care s-a îngroșat. Traficul a crescut foarte mult și stresul este mult mai mare. Dar în cele două ore în care stai pe turn, pe ground sau pe planner, încerci să te depășești. Îmi pare rău că nu mai am 22 de ani, când m-am angajat aici. Dar, datorită faptului că împlinesc 62 de ani, cred că e de ajuns", a spus Talaghir Gerhard.

Controlorii lucrează în ture de 12 ore şi nu puţine sunt sărbătorile pe care le petrec în faţa ecranelor de dirijare. Nu li se pare chinuitor pentru că iubesc ceea ce fac.

Am o experiență de 30 de ani în activitatea aceasta si sunt mândru că am putut să parcurg această meserie fără nici un incident. Dacă un tânăr și-ar dori să practice această meserie eu i-aș spune, din toată inima, că este cea mai frumoasă meserie din lume", a spus Sorin Cuzuban.

Munca în echipă este esenţială într-o meserie în care o neatenţie de o secundă poate fi fatală, spun controlorii de trafic aerian.

În această meserie munca în echipă este cea mai importantă. Începând de la șeful de tură până la cel care s-a integrat sau încearcă să se integreze în echipă, un controlor de trafic mai nou, trebuie să fie o armonie. Toată echipa se mobilizează și încearcă să rezolve situația ca la carte. Noi controlorii de trafic trebuie să fim pregătiți în orice moment pentru a interveni și a rezolva orice problemă, de orice natură", a adăugat Sorin Cuzuban.

În orice clipă din momentul în care intri în sala de dirijare poți să simți concentrarea și tensiunea celor aflați în fața acestor console de dirijare așa cum le numim noi. Dar, dacă cumva am putea să le citim gândurile sau am avea un scanner, ar fi un gând puternic care ar pluti așa deasupra fiecărui controlor și care ar fi siguranța pasagerilor și a echipajelor aflate la bordul aeronavelor. La sfârșitul zilei, dacă totul decurge bine, satisfacția este maximă", a spus și Simona Serediuc.

Pentru mine este un privilegiu și o onoare să am o asemenea meserie. Mi-am dorit-o din tinerețe. Consider că meseria asta este o mică piesă dintr-un puzzle întreg, și este piesa nevăzută a acelui puzzle. Cea mai mare satisfacție o ai când ești în aeroport sau chiar pasager într-un avion și te gândești că viața ta și zborul tău în siguranță depinde de niște colegi de-ai tăi care sunt în toate țările din lume", a explicat Cosmin Mircea.

Cei care doresc să devină controlori trebuie să ştie că testările sunt numeroase şi foarte complexe, iar pregătirea este îndelungată.

Putem să ne bazăm pe acest controlor de trafic aerian care a trecut de pregătirea din sala de dirijare, numai după o perioadă, să spun eu, de cinci ani de zile .Atunci poţi să spui că un controlor de trafic aerian a asimilat suficientă informație”, a precizat Sorin Cuzuban.

În fiecare an, peste o mie de tineri susţin examene pentru a deveni controlori de trafic aerian. Cel mult 30 dintre ei reuşesc să treacă toate testele de aptitudini şi sunt admişi.