Sari la conținut

Centrul pentru soluționarea litigiilor dintre clienți și bănci, primit cu neîncredere

Centrul de soluţionare alternativă a litigiilor în domeniul bancar este noua instituţie care se va putea ocupa de rezolvarea conflictelor dintre clienţi şi bănci. Potrivit legii, centrul este autonom, iar conducerea este formată din cinci membri - câte unul desemnat de Banca Naţională, Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor, Asociaţia Băncilor, o asociaţie de consumatori, plus un reprezentant independent.

Şeful mediatorilor din România acuză însă că tocmai această structură a conducerii o va împiedica să fie independentă.

„Prin această ordonanţă se instituie un monopol absolut asupra litigiilor dintre consumatori şi bănci, monopol în favoarea organismului înfiinţat de Banca Naţională”, spune Mugur Bogdan Mitroi, preşedintele Consiliului de Mediere.

De conflictele dintre clienţi şi bănci se vor putea ocupa în continuare şi Protecţia Consumatorilor, dar şi mediatorii, ca până acum, înainte să se ajungă la tribunal.

„Întâi vii şi te înţelegi, dacă nu găseşti comunicare, nu găseşti colaborare, tu în calitate de consumator, atunci mergi la ANPC sau în instanţă”, spune Marius Dunca, preşedintele ANPC.

Avantajul este că cei care vor apela la noua instituţie de soluţionare a conflictelor nu vor plăti pentru procedura de mediere. Medierea clasică se face, însă, contracost. Deschiderea unui dosar pleacă de la 100 de lei, iar costurile ulterioare sunt negociate de mediator cu părţile implicate.

Clienţii care luptă acum cu băncile prin tribunale nu-şi pun speranţele în noua instituţie de mediere.

„Nu credem în niciun fel de structură organizatorică prin care băncile vor fi aduse la masa negocierilor. Ne-au demonstrat că nu vor să negocieze şi că nu vor să împartă în mod echitabil povara creditelor în franci, în mod special”, spune Cătălin Voivozeanu, reprezentantul unui grup de clienţi.

Centrul de soluţionare alternativă a litigiilor va avea venituri proprii, dar va primi bani şi de la bănci.

Până acum, soluţia medierii nu a fost aleasă de prea mulţi clienţi, pentru că băncile nu veneau la discuţii, acuză mediatorii. În România sunt circa 7.000 de mediatori. Potrivit avocaţilor, în mai puţin de 1% dintre litigiile care vizează băncile este folosită medierea.