Sari la conținut

CJUE: Motivele majorării preţului la energie şi gaze trebuie transmise consumatorilor înainte

Decizia CJUE a luată ca urmare a sesizărilor privind două litigii cu acest obiect din Germania. Astfel, Curtea Federală germană a fost sesizată cu două litigii între clienţi aprovizionaţi cu energie electrică şi cu gaze naturale şi furnizorii acestora, cu privire la mai multe majorări de preţuri practicate între 2005 şi 2008.

Clienţii, care intră sub incidenţa obligaţiei generale de aprovizionare (clienţi supuşi tarifării standard), apreciază că majorările în cauză sunt excesive şi întemeiate pe clauze ilegale, scrie Mediafax.ro.

DOCUMENTUL INTEGRAL AICI

Reglementarea germană în vigoare la data faptelor stabilea condiţiile generale ale contractelor încheiate cu consumatorii şi le integra direct în contractele încheiate cu clienţii supuşi tarifului standard. Aceasta permitea furnizorului să modifice unilateral preţurile energiei electrice şi ale gazelor naturale fără a arăta motivul, condiţiile şi întinderea modificării, garantând însă în acelaşi timp informarea clienţilor cu privire la respectiva majorare a tarifelor şi libertatea acestora de a denunţa eventual contractul.

"Răspunzând la întrebările adresate de Curtea Federală germană, Curtea de Justiţie constată, în hotărârea pronunţată azi, că Directiva 2003/54 "energie electrică" şi Directiva 2003/55 "gaze naturale" se opun unei reglementări naţionale (precum reglementarea germană în discuţie în speţă) care stabileşte conţinutul contractelor de furnizare a energiei electrice şi a gazelor naturale încheiate cu consumatorii care intră sub incidenţa obligaţiei generale de aprovizionare şi care prevede posibilitatatea furnizorilor de a modifica tariful acestei furnizări, fără a garanta însă informarea în timp util a consumatorilor, înainte de intrarea în vigoare a modificării, cu privire la motivele, la condiţiile şi la întinderea acesteia. Curtea arată în special că cele două directive obligă statele membre să garanteze un nivel ridicat de protecţie a consumatorilor în privinţa transparenţei referitoare la condiţiile contractuale", se arată într-un comunicat.