Sari la conținut

Cronologie: Elicopter prăbușit în Lacul Siutghiol și patru salvatori care au murit strigând după ajutor

-Cred că decola. L-am văzut când s-a întors.

-La 112 nu răspunde nimeni.

-Strigă cineva?

-Da.

-Am chemat! Vin acum!

-Ţine-te bine!

-Ajutor!!!

-Rezistă!

-Ajutor!!!

-Rezistă, am chemat!

-Trăieşte, frate!

-Ajutor!!!

-Ajutor!!!

-Te-am auzit!

-A căzut ăla cu hidroavionul, cu DTI-ul cred. A căzut în zona "La butoaie". Aveţi vreo barcă să veniţi? E în mijlocul lacului şi strigă după ajutor.

-Ajutor!

-Sună şi tu la cineva să trimită o barcă "La butoaie", a căzut unul cu hidroavionul, se ţine... e agăţat acolo... până vin ăştia de la 112.. strigă după ajutor. E la 500 - 600 de metri în mijlocul lacului. Poate au băieţii o barcă să trimită. Hai, trimite, te rog frumos. E avionul întors invers şi el cred că e prins în carlingă. Dacă se duce la fund...

-Ţine-te bine!!!

-Nu mai rezist!!!

-Ţine-te, că am chemat!!!

-Ne înecăm!!!

Citiți și:
EXCLUSIV DIGI24. Imagini surprinse imediat după prăbuşirea elicopterului SMURD
Elicopter SMURD prăbușit. Procurorii au început urmărirea penală in rem
Filmul evenimentelor: 24 de ore de la prăbușire până la recuperarea echipajului și a elicopterului

Elicopterul SMURD, prăbuşit în Lacul Siutghiol de lângă Constanţa, se întorcea dintr-o misiune medicală. Avea la bord, pe lângă cei doi piloţi, o doctoriţă şi o asistentă. Tcomai ajutaseră o pensionară de 80 de ani, din Tulcea, să ajungă cu bine la Spitalul Judeţean din Constanţa. Imediat după ce s-au achitat de misiunea medicală, piloţii au ridicat elicopterul în aer, cu destinaţia Tuzla, unde este hangarul SMURD. Din nefericire, n-au mai ajuns. Deasupra Lacului Siutghiol s-a întâmplat ceva. Aparatul de zbor a plutit preţ de câteva minute, spun martorii, apoi s-a prăbuşit.

Citiți și: Familiile celor decedaţi în urma prăbuşirii elicopterului SMURD vor primi câte 50.000 euro

Autorităţile spun că au ajuns la locul accidentului în jur de 16.30. După alte aproximativ 15 minute, la mal era adusă prima victimă.

Un pescar este cel care a traversat tot lacul şi a reuşit s-o pescuiască din apele reci pe Laura Vizireanu, medicul echipajului SMURD. A adus-o la mal, unde a început o cursă contra-cronometru pentru salvarea femeii. 45 de minute s-au chinuit colegii ei să o resusciteze. S-au oprit abia când pulsul femeii a revenit. Şi la Spitalul Judeţean medicii au făcut tot ce era posibil să o ţină în viaţă.

Între timp, pe malul lacului, forţele de intervenţie s-au înmulţit. Au fost aduşi scafandri, mai multe bărci, sonare de la Poliţia de Frontieră şi un elicopter al Ministerului Apărării Naţionale.

Câteva ore mai târziu, în jurul orei 21.25, scafandrii scoteau din apele îngheţate trupul copilotului Ginel Crăcănel. Era la şase metri adâncime, prins între resturile elicopterului. Pentru el nu s-a mai putut face nimic.

Rând pe rând au fost scoase pe mal bucăţi din elicopter. Cu toate vor fi expertizate de specialişti pentru a găsi o explicaţie a accidentului.

Câteva minute înainte de miezul nopţii, a treia victimă, pilotul elicopterului, Petre Cătuneanu, era adus la mal şi o altă veste tristă era anunţată de autorităţi: „A stat prea mult timp în apă.”

Camelia Harton a fost recuperată din apă la 12 ore după prăbuşire, în jurul orei 4.00 noaptea. Cu puţin timp înainte, autorităţile au decis ca toate elicopterele SMURD să rămână la sol.

La aproape 24 de ore de la accident a fost scoasă din apă şi epava elicopterului, după o operaţiune ce a durat 12 ore. Resturile vor fi duse într-un hangar, iar mai apoi expertizate.

Citiți și: Elicopter prăbușit. Primele sancțiuni: Prefectul și șeful ISU Constanța vor fi schimbați din funcție
Prima victimă, scoasă din apă de pescari. Pompierii vâsleau o barcă cu motor

Moartea echipajului SMURD pe fundul lacului Siutghiol scoate la suprafaţă încă o dată slăbiciunile sistemului pentru situaţii de urgenţă. Martorii spun că operaţiunea de salvare a început târziu, cu pompieri care vâsleau într-o barcă al cărui motor nu pornea. Un pescar este cel care a ajuns primul lângă doctoriţă şi a tras-o din apă. Autorităţile spun însă că nu au ce să îşi reproşeze, în ciuda faptului că au murit patru oameni.

„Cu o apă cu o temperatură de 2 grade, supravieţuirea ar fi putut fi de 12 minute”, a anunțat purtătorul de cuvânt al Ministerului de Interne.

„Acea barca... în momentul respectiv nu au reușit să porneasca motorul”, a admis purtător de cuvânt ISU.

„Are barcă cu motor şi dă la vâslă. Unde e motorul, măi frate? N-are cheia la motor. Dar unde e cheia de la motor?”, se întrebau nedumerți martorii.

Acesta este unul din momentele care ar fi putut face diferenţa între viaţă şi moarte. Martorii spun că pompierii au pierdut timp preţios. Au plecat în căutarea echipajului SMURD vâslind. Nu aveau cheia care pornea motorul bărcii gonflabile.

Au început să dea la rame, ca să ajungă. În timpul ăsta venea o barcă de pescari care a ajuns mai repede la victime”, povestește Vicu Stavre Cioalcă, martor.

În aceste condiţii, prima victimă, doctoriţa, a fost scoasă din apă de un pescar, nu de pompieri. Bărbatul a traversat lacul dintr-un capăt în celălalt cu o barca al cărui motor este de capacitate mică decât cea a militarilor de la Situaţii de Urgenţă.

Imaginile filmate de o cameră de supraveghere din apropierea Lacului Siutghiol arată că pompierii au adus oricum târziu barca: la ora 16 şi 30 de minute. La 25 de minute după apelul de la 112. Deja era inutil pentru salvatorii care aşteptau ajutor.

Accidentul s-a produs când aeronava survola lacul. Pe 15 decembrie temperatura era de 2 grade. În situația dată, supravieţuirea conștientă ar fi putut fi de 12 minute, iar supraviețuirea generală de 20 de minute, cu o apă cu o temperatură de 2 grade”, spune Monica Dajbog, purtător de cuvânt al Ministerului de Interne.

Ajunşi cu întârziere şi cu o barcă ce nu pornea, pompierii au recunoscut problema.

„Acea barca în momentul respectiv nu au reușit să pornească motorul, de aceea au considerat oportun să vâslească să nu mai piardă timpul”, admite Anca Chiriță, purtător de cuvânt ISU.

Martorii tragediei le reproşează salvatorilor întârzierea cu care au ajuns la Lacul Siutghiol. Şi chiar stângăcii nepermise.

Când au venit salvatorii... știti când? La 5 și 10. Noi am sunat la 4 și 10. Cei de la 112 au crezut că e o farsă”, povestește un martor.

Coordonatorul Situaţiilor de Urgenţă, Raed Arafat, contrazice martorii.

Nu există mai repede decât acum să intervii în condițiile pe care le avem. Sub 16 min să ai toate echipajele la faţa locului”, afirmă Raed Arafat.

Lucrurile sunt şi mai grave când ne dăm seama că autorităţile vorbesc despre ore diferite la care au primit apelul de urgenţă.

Anca Chiriță, purtător de cuvânt ISU: „Apelul prin 112 s-a primit in jur de ora 16.05.”

Raed Arafat: „La 16.11 s-a primit apelul.”

A treia variantă este ora 16 şi 17 minute, lansată de compania care monitorizează traficul aerian.

O altă controversă s-a născut chiar pe malul lacului. Agenţia Română de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare susţine că putea ajune în cinci minute la locul prăbuşirii. Dar nu a fost solicitată să intervină. A ajuns la locul tragediei din proprie iniţiativă, dar târziu, după ce a aflat de la televizor că un elicopter SMURD s-a prăbuşit. Nici nu era locul ei acolo, spune Ministrul Transporturilor.

Citiți și: Elicopter SMURD prăbușit. Salvator pentru salvatori: Medicul voluntar care a încercat să-și salveze foștii colegi

„Ea lucrează doar sezonier, în mod întâmplător se afla acolo, ea în mod normal trebuia să se afle la 1 octombrie pe mal sau într-un hangar la 10 kilometri de mal, nu are niciun fel de activitate acolo”, declară Ioan Rus, ministrul Transporturilor.

Se vorbeşte şi despre faptul că elicopterul SMURD care s-a prăbuşit ieri era dotat cu flotoare, care l-ar fi ajutat să nu se scufunde. Doar că pentru misiunea de ieri nu fuseseră montate. Informaţia vine de la preşedintele suspendat al Consiliului Judeţean Constanţa, cel care a semnat actele de achiziţie pentru aparatul de zbor.

„Flotoarele le-ați văzut când am semnat procesul verbal, în iunie, la Tuzla”, spune Nicușor Constantinescu (DETALII).

Experţii în aviaţie spun însă că flotoarele nu sunt montate la orice zbor.

Dacă elicopterul avea de executat o misiune în care erau necesare flotoare, era echipat cu flotoare. Presupun că nu a avut o astfel de misiune”, spune Sorin Stoicescu, expert în aviație.

Ministerul de Interne a anunţat astăzi că elicopterul nu era dotat cu pilot automat şi baliză pentru semnalizare în caz de accident aviatic pe mare, ceea ce făcea inutilă utilizarea flotoarelor.