Sari la conținut

Francul se întoarce împotriva băncilor. Într-o săptămână, patru clienţi au obţinut plata creditului la cursul din 2008

Deprecierea abruptă a leului în faţa francului elveţian, de la începutul anului, i-a determinat pe mulţi români să dea în judecată băncile de la care au luat credite. O parte dintre ei au şi câştigat. Au obţinut în instanţă plata ratelor la cursul din momentul semnării contractelor.

Gheorghe Piperea, avocat: “Este cursul de 2,2 lei pentru un franc. Ei plăteau în momentul de faţă 4,4 lei pentru un franc, fără niciun discount, nicio reducere de dobândă. Sunt două familii, sunt dosare individuale, care au fost implicate în aceste procese”.

Cele două procese au fost câştigate în lupta cu Piraeus Bank. Instituţia financiară a anunţat deja că va face apel.

"Nu comentăm aceste decizii ale instanţei. Ceea ce putem afirma, însă, cu certitudine este că practica instanţelor este neunitară şi că într-o proporţie de peste 90% hotărârile pronunţate în legătură cu "îngheţarea" cursului de schimb au fost în favoarea băncii", au transmis oficialii Piraeus.

Câştig de cauză a avut şi un bucureştean care a împrumutat 107.000 franci de la OTP Bank, în 2008.

Reprezentanţii băncii au declarat că vor ataca această decizie şi că au câştigat la instanţele superioare toate procesele intentate de clienţi.

Codruţ Avram, avocat: „Clientul a câştigat, să zicem, dreptul de a restitui sumele împrumutate la cursul de 2,3 lei pentru un CHF. Ar fi un câştig de aproximativ 1.600 de lei pe lună. În fiecare lună. De asemenea, s-a câştigat şi suma plătită de către acesta în toată această perioadă scursă, rezultată din diferenţa de curs valutar şi dobânda legală aferentă, aproximativ 60.000 de lei. Rata clientului era de aproximativ 800 CHF”.

Chiar dacă ultimele decizii au fost favorabile clienţilor, băncile nu par să se teamă, pentru că hotărârile nu sunt definitive. Cea mai mare bancă din România şi una dintre instituţiile financiare cu cele mai multe procese deschise de clienţi, spune chiar că vrea să-i dea în judecată pe avocaţii care le fac promisiuni înşelătoare celor cu credite.

"Prin omisiune, clienţii sunt induşi în eroare - majoritatea proceselor au fost pierdute la instanţele de apel şi ICCJ, rata de succes a băncii fiind în jur de 80%", se arată în comunicatul BCR.