Sari la conținut

Ioan Rus, întrebat dacă metroul spre aeroport va fi gata în 2020: Depinde de cât de nemţi vom reuşi să fim

Foto: Mediafax

Pe Bucureşti - Otopeni în acest moment suntem în situaţia în care am avea o soluţie adevărată, să facem metrou Gara de Nord - Otopeni. Eu cred că ne va ieşi în următoarea lună toată documentanţia necesară, mai ales că acolo există şi proiect”, a afirmat ministrul Transporturilor, într-o conferinţă de presă, răspunzând unei întrebări.

La Bucureşti se vor desfăşura în 2020 patru meciuri în cadrul turneului final al Campionatului European de fotbal.

Metrorex va aloca suma de 38,5 milioane lei pentru proiectul magistralei 6, care va lega Gara de Nord de Aeroportul Henri Coandă. Termenul de punere în funcţiune este anul 2020, la solicitarea UEFA, potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă elaborat de Ministerul Transporturilor.

Compania care administrează metroul bucureştean a avut alocată anul trecut suma de 1,14 miliarde lei pentru activitatea de investiţii, nivelul stabilit în 2015 fiind de 1,74 miliarde lei. Cuantumul investiţiilor stabilite pentru acest an va fi suplimentat cu suma 188,5 milioane lei, bani obţinuţi din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, potrivit proiectului de ordonanţă de urgenţă. După aprobarea actului normativ, bugetul de investiţii pentru anul 2015 al Metrorex va ajunge la 1,93 miliarde lei.

Din cei 188,5 milioane lei, suma de 150 milioane lei va fi utilizată pentru lucrări pe tronsoanele Nicolae Grigorescu II - Anghel Saligny, respectiv secţiunea Parc Bazilescu - Lac Străuleşti.

Pentru magistrala 6, unde va fi direcţionată diferenţa de 38,5 milioane lei, Metrorex vizează servicii de proiectare, consultanţă şi asistenţă tehnică în vederea începerii procedurilor de achiziţie a lucrărilor de execuţie structură staţii şi tunele.

Finalizarea proiectului "Magistrala 6 - Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti" până în anul 2020 este o condiţie impusă de UEFA determinată de faptul că România va fi gazdă pentru desfăşurarea Campionatului European de Fotbal”, se arată în proiectul de OUG iniţiat de Transporturi.

Capitala va găzdui, pe Arena Naţională, patru meciuri, trei din faza grupelor şi unul din optimile de finală, în cadrul turneului final al Campionatului European de fotbal din 2020, alături de alte 12 oraşe.

În decembrie 2012, UEFA a decis să organizeze, sub sloganul „EURO pentru Europa”, un turneu final de-a lungul întregului continent, pentru a marca 60 de ani de la prima ediţie a Campionatului European.

Printre sarcinile trasate României de către UEFA se numără 3 aspecte care vor avea un impact semnificativ în infrastructura Capitalei:

1. modernizarea a patru stadioane pentru antrenamentele echipelor naționale prezente la CE. Arenele vor fi alese în funcție de zonă, deoarece ele trebuie să se afle în apropierea unei stații de metrou, dar și a unui hotel de capacitate mare. Cluburile cele mai avantajate ar putea fi Steaua, Dinamo și Rapid, ale căror arene vor fi aproape sigur folosite drept terenuri de antrenament.

În vederea meciurilor, va fi folosită doar Arena Națională, care are o capacitate de 55.000 de locuri.

2. Bucureștiul va trebui să fie conectat printr-o rețea modernă de drumuri de cel mai apropiat oraș organizator, în speță Budapesta (Ungaria). Astfel, sunt șanse mari să fie finalizată o autostradă de 818 kilometri până în țara vecină, iar până în 2020 șantierul trebuie finalizat, pentru a nu încurca drumul fanilor ce vor fi prezenți la Euro. 

3. Conform cerințelor UEFA, în Capitală ar trebui construită o linie de metrou menită să lege aeroportul Henri Coandă de Arena Națională și de zona fanilor, care va fi amplasată în preajma stadionului.

În afară de Londra și București, alte cinci orașe vor organiza meciuri în faza eliminatorie de la turneul final din 2020: Copenhaga(Danemarca), Amsterdam (Olanda), Bilbao (Spania), Budapesta(Ungaria) și Bruxelles (Belgium). Au fost refuzate Cardiff (Țara Galilor), Stockholm (Suedia), Skopje (Macedonia), Ierusalim (Israel), Sofia (Bulgaria) și Minsk (Belarus). 

În 2012, București a organizat cu succes finala UEFA Europa League, disputată între Atletico Madrid și Athletic Bilbao (3-0). Recenziile forului au fost excelente în urma partidei.