Sari la conținut

Lecții de independență pentru tinerii care au crescut în centre de plasament

Gabriel are 22 de ani și este brutar. Poate nu vi se pare cine știe ce, dar Gabriel a învățat de curând de ce e bine să îți plătești facturile, întreținerea sau chiria, câți bani trebuie să pui deoparte pentru mâncare, înainte de a face alte cheltuieli.

Cei mai mulți dintre noi învățăm asta din familie. Un copil instituționalizat, așa cum și Gabriel a fost, nu are de unde afla aceste lucruri aprent banale pentru toți ceilalți.

La cursurile unui ONG, toți tinerii învață pur și simplu cum să respecte societatea și cum să se respecte pe ei înșiși.

Tinerii sunt puși să își imagineze că sunt pe cont propriu și că trebuie să-și prioritizeze cheltuielile. Chiria și mâncarea sunt mai importante decât hainele sau un bilet la film. În plus, sunt evaluați permanent.

La sfărșit de lună, punctele se transformă într-o alocație și tinerii merg la cumpărături cu profesorii lor, care se asigură că nu dau banii pe prostii. Dar cel mai important lucru este educația aplicată pentru viață.

„Un tânăr trebuie să știe unde este un AJOFM. Efectiv, mergem în oraș, împreună cu profesorul le arătam unde este AJOFM-ul. Le explicăm ce face”, spune Costin Fronoiu, coordonatorul școlii de meserii.

Gabriel este unul dintre primii absolvenți ai acestei școli înființate acum patru ani. Și-a petrecut cea mai mare parte a vieții în grija Organizației Umanitare Concordia.

„Mi s-a părut o meserie de bază. Ceva ce mă poate face independent. Ceva ce mă poate îndruma spre o nouă viață”, spune el.

În sine, brutăria Organizației Concordia este o lecție de organizare pentru angajați.

„Bugetul anual al brutăriei este de 700 de mii de lei. Din care noi acoperim prin vânzarea produselor în jur de 60, 65%”, spune Alice Stavride, director în cadrul Concordia.

Alți bani vin din competițiile pentru afaceri sociale, organizate de marile corporații. Per total, mai puțin de un sfert din bugetul de funcționare al brutăriei este asigurat din donații.

Conform planului de afaceri, brutăria o să intre pe profit peste trei ani. Planificarea afacerii este însă ultima lecție, cea care n-ar putea avea loc decât după momentul în care tinerii știu exact ce vor face cu viața lor.