Sari la conținut

Propuneri modificare RCA: Termenul de constatare a daunei să nu depășească trei zile lucrătoare

 

La sfârșitul lunii iulie, Autoritatea de Supraveghere Financiară a lansat în dezbatere publică un proiect de modificare a regulilor privind RCA.

Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) a transmis ASF, un set de 15 propuneri de modificare a Normei RCA.

Termenul de constatare a daunei sa nu depășească 3 zile lucrătoare din momentul avizării acesteia

Explicații: Majoritatea societăților de asigurări programează in prezent, constatarea daunelor intr-un interval de timp de 7-21 zile calendaristice de la producerea evenimentului asigurat. Aceasta programare tardiva are ca si fundament real, întârzierea instrumentării dosarelor de dauna si implicit, plata unei despăgubiri din partea societăților de asigurări cat mai târziu posibil. Daca se va analiza termenul de instrumentare a daunelor de catre companiile de asigurari in ultiimii ani, vom constata faptul ca in perioada 2007 – 2009, instrumentarea unui dosar de dauna era de aproximativ 18 - 21 de zile calendaristice, iar in anul 2014, aceasta a crescut la 25 – 45 de zile calendaristice.Tergiversarea instrumentării dosarelor de dauna si plata cu mare întârziere a dosarelor de dauna se traduce in scăderea gradului de protecție al asiguraților/păgubiților in ultimii ani, precum si scăderea gradului de satisfacție si încredere a cetățenilor romani in întreg sistemul de asigurări. Propunere: Termenul de constatare a daunei sa nu depășească 3 zile lucrătoare.

Decontarea închirierii unui autovehicul pentru păgubitul RCA pe toata durata in care asiguratorul introduce dosarul in cercetări (durează aproximativ 3 luni)

Explicații: In condițiile in care exista multe societăți de asigurări care introduc in mod abuziv in cercetări dosarele de dauna, sub pretextul unei suspiciuni de frauda care nu se confirma in peste 90% din cazuri, scopul real al acestor investigații fiind de fapt, amânarea in mod legal cu 3 luni de zile a plații despăgubirii, consideram ca păgubitul RCA trebuie sa fie cu adevărat protejat prin normele RCA de aceste abuzuri care ii vatameaza grav interesele pentru o perioada de timp îndelungata.

Propunere: Păgubitului RCA (la fel ca si in alte tari europene) trebuie sa i se deconteze costurile de închiriere ale unui autovehicul din aceeași clasa sau clasa inferioara autovehiculului avariat, in perioada in care asiguratorul RCA ii amâna plata despăgubirii prin introducerea dosarului de dauna in cercetări (care durează aprox. 3 luni).

Termenul limita de răspuns la reconstatări sa nu poată depăși 2 zile lucrătoare, in caz contrar, sa fie considerat ca fiind accept tacit de către asiguratorul RCA sau CASCO

Explicații: Ce este reconstatarea?

Este procesul verbal întocmit de către unitatea service in care au fost consemnate elementele avariate si soluțiile tehnice propuse de către acestea. Acest proces verbal cuprinde elementele avariate care au fost identificate ulterior, după efectuarea demontărilor. Aceste elemente avariate nu au putut fi identificate inițial de către inspectorul de daune. Propunere: Pentru ca ASF nu a prevăzut in Normele RCA un termen maxim de răspuns al Asiguratorului RCA si evident, nici sancțiuni, in caz de încălcare a acestora, aceste răspunsuri sunt transmise după bunul plac al asiguratorului RCA sau CASCO, in termene cuprinse intre 2 zile si 6 luni. Fără aceste răspuns al asiguratorului RCA sau CASCO, reparația mașinii nu poate continua.

Decontarea inchirierii unui autovehicul pentru pagubitul RCA pe toata durata in care asiguratorul introduce dosarul in cercetari (dureaza aprox. 3 luni).  

Ce soluţie vede şeful ASF pentru o acoperire mai bună a daunelor prin RCA