Sari la conținut

Propuneri pentru a-i proteja pe turiști de falimentul agențiilor

Piaţa turismului ar putea avea mai multe restricţii după ce sute de români s-au trezit și fără vacanțe, și cu banii luați. Sunt mai multe propuneri, printre care și crearea unui cont în care să fie plătite vacanțele şi din care agenţiile să poată retrage doar comisionul, nu şi costul pachetelor turistice care trebuie plătite mai departe hotelierilor.

Asigurarea obligatorie pe care agenţiile de turism trebuie să o aibă pentru a primi licența de funcționare are un plafon de despăgubire de maximum 50.000 de dolari, o valoare ce poate acoperi daunele doar pentru câteva familii.

Considerăm că o ridicare a plafoanelor va duce la o scădere a cazurilor de insolvenţă şi faliment în piaţă. Noi intenţionăm să le ridicăm la 100.000 de euro pentru agenţia de tip detailist şi la 250.000 de euro pentru agenţia tour operatoare”, spune George Boruna, directorul de control al Autorităţii Naţionale pentru Turism.

Despăgubirile pot fi și în acest caz prea mici, dacă vorbim de o agenție mare, ce vinde zilnic pachete de zeci de mii de euro.

Agenţiile de turism sunt interesate să îşi achiziţioneze poliţe de asigurare corespunzătoare, dar nu există apetit din partea asigurătorilor să preia riscuri”, spune Laurenţiu Iacab, director adjunct al unui broker de asigurări.

Asta pentru că turismul este considerat de asigurători un domeniu cu multe elemente de incertitudine. Autoritățile iau în calcul și o altă variantă, un fond de garantare asemănător celui bancar.

„Presupune colectarea de la agenţiile de turism a unei sume, iar acea sumă să fie pregătită să acopere situaţiile nefericite de insolvenţă, faliment. Dacă reuşim să asigurăm o agenţie la 500.000 de euro, am făcut un mare pas înainte”, spune Alin Burcea, preşedintele ANAT.

Autoritatea pentru Turism ia în calcul şi un așa numit „cont fiduciar”, în care să fie plătite vacanţele turiștilor. Banii nu vor putea fi folosiţi de agenţii pentru a plăti salariile sau utilităţile.

Turistul în momentul în care plăteşte pachetul îl va plăti doar în acel cont bancar. Din acel cont agenţia îşi va putea folosi doar comisionul. Indiferent ce se întâmplă cu activitatea lui, banii rămân în cont şi nu pot pleca decât către furnizor”, explică George Boruna.

Asociaţiile din turism spun însă că ideea unui astfel de cont ar putea avea şi efecte negative pentru hotelieri.

Nu au voie să folosească banii pentru investiţii sau pentru altceva, decât în momentul în care le intră turiştii. Nu este o formulă”, spune Alin Burcea.

În România sunt peste 8.000 de agenţii de turism licenţiate, iar anul trecut acestea au oferit servicii pentru 1,6 milioane de turişti. În prezent, jumătate dintre agenţii nu au trimis Autorităţii Naţionale pentru Turism dovada că au încheiat poliţe de asigurare, ceea ce înseamnă că turiştii acestora rămân complet descoperiţi în cazul unui faliment.

Propunerile vin după ce agenția de turism Genius Travel a intrat în insolvență, lăsându-și clienții fără vacanțele pe care le plătiseră deja.