Sari la conținut

Reguli noi pentru asigurările RCA

ASF propune şi abrogarea unui articol care interzicea oferirea de avantaje colaterale la pachet cu poliţa RCA. Astfel, firmele de asigurare vor putea, de exemplu, să ofere asistenţă rutieră clienţilor sau asistenţă juridică. Există posibilitatea, de asemenea, ca şoferii care cumpără RCA să primească reduceri pentru alte tipuri de poliţe, cum este cea CASCO.

„Astfel, chiar şi în acest moment ASF poate interveni în mod direct prin limitarea comisionului de intermediere fără a mai fi nevoie de o modificare a legislaţiei secundare în măsura în care indicatorii raportaţi de asigurător/asigurători nu sunt în concordanţă cu obligaţiile asumate prin încheierea poliţei RCA”, se arată în expunerea de motive a propunerii de modificare a Normei 23/2014 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule.

Sursele Profit.ro spun că ASF se gândeşte să intervină personalizat”, adică la fiecare firmă de asigurare în parte.

„Nu va fi o plafonare generală a comisioanelor, aşa cum a fost intenţia iniţială. Se va interveni la fiecare firmă în parte. ASF vrea să înceapă cu asigurătorii care au probleme şi, în primul rând, cu City Insurance. Acolo vor să ducă de la 18% la 7% comisionul. Ar fi o reducere semnificativă de costuri pentru City. Probabil vor merge şi la Euroins, care plăteşte acum până la 20%”, explică sursele citate.

Autoritatea de reglementare din domeniu a limitat, în perioada 2008 - 2010, comisioanele de intermediere pe RCA la un nivel de 15%, dar măsura nu a avut efect asupra tarifelor de primă, rezervelor de daună sau asupra modului de instrumentare şi plată a dosarelor de daună, fiind totodată contestată în instanţă. În plus, susţine ASF, piaţa de asigurări a identificat metode de “ocolire” a acestei prevederi (contracte de gestionare daune, publicitate, etc.).

ASF arată în expunerea de motive că, în cazul poliţelor RCA, libertatea contractuală este limitată prin efectul legii, conduita participanţilor la acest tip de asigurare (asigurători, intermediari, asiguraţi) fiind una impusă de lege.

Astfel, articolul 53 din Legea 136/1995 privind asigurările şi reasigurările în România, spune că, prin norme adoptate de ASF, sunt stabilite aplicarea asigurării RCA, limitele teritoriale de acoperire, nivelul despăgubirilor, condiţiile de plată, durata asigurării, facilităţile şi penalizările aplicabile asiguraţilor, criteriile şi condiţiile pentru acordarea sau retragerea autorizaţiei, persoanele care au obligaţia să încheie contracte de asigurare, modalitatea de gestionare a cazurilor de refuz al asigurătorului de a încheia poliţa RCA, dacă este cazul, precum şi alte informaţii referitoare la acest tip de asigurare.

În plus, arată instituţia, în vederea analizei oportunităţii unei astfel de măsuri, trebuie avute în vedere specificul asigurării RCA, care este o poliţă obligatorie, de protecţie socială, alături de ponderea poliţelor RCA în totalul primelor subscrise la categoria asigurări generale şi dificultăţile cu care se confrunta piaţa RCA din România în ultima perioadă de timp.

Potrivit ASF, comisionul de intermediere calculat la nivelul întregii pieţe era de aproximativ 14% la finele primului trimestru al acestui an, de la 17,3% în urmă cu doi ani, în condiţiile în care RCA este o formă de asigurare obligatorie, iar comisionul se regăseşte inclus în prima de asigurare plătită de asigurat.

Conform Profit.ro, brokerii au intermediat prime de asigurare de 5,21 miliarde de lei în 2015, cu 14,3% mai mult faţă de anul precedent.

Pe RCA, primele intermediate au totalizat 2,73 miliarde de lei, respectiv 53,7% din total prime intermediate la nivelul pieţei. În cazul CASCO, primele intermediate au o pondere de 23,3% şi au atins 1,18 miliarde de lei.

Primii cinci jucători în domeniul intermedierii sunt Safety Broker de Asigurare - 386,58 milioane de lei, Marsh - Broker de Asigurare-Reasigurare - 319,9 milioane de lei, Transilvania Broker de Asigurare - 287,14 milioane de lei, Destine Broker de Asigurare-Reasigurare - 233,89 milioane de lei şi Inter Broker de Asigurare - 226,99 milioane de lei.

Potrivit studiilor de pe piaţa asigurărilor, România este ţara cu cea mai mare creştere a tarifelor RCA din regiune. Anul trecut, prima medie a urcat cu 20-30%, faţă de 5% în Bulgaria şi 10% în Ungaria.