Sari la conținut

Sfatul specialiştilor: Tehnologia trebuie înlocuită

63% dintre copiii sub 5 ani care petrec mai multe ore pe zi pe tabletă, telefon sau în faţa televizorului au probleme de limbaj. Este concluzia îngrijorătoare a unui studiu efectuat de o echipă de cercetare din Oradea, care a monitorizat comportamentul a peste 250 de copii de vârstă preşcolară. Psihologii îi sfătuiesc pe părinţi să ia măsuri şi să înlocuiască tableta cu cartea de poveşti.

A fost o vreme când părinţii le citeau zilnic poveşti copiilor. Acestea au fost înlocuite acum de tehnologie, gadgeturi şi TV. O atitudine cu grave consecinţe, avertizează specialiştii.

Simona Hinţ, psiholog clinician: „Copiii, cu cât timp stau mai mult timp pe tabletă, telefon, calculator, accentuează întârzierea în limbaj”.

Duce în timp la adicţii, dependenţe de tehnologie: laptop, calculator, tabletă.

Concluziile sunt cel puţin alarmante: 67% dintre copiii care au participat la studiu aveau o întârziere mare în limbaj, iar 24% una moderată. În timp, apar probleme de socializare şi chiar boli fizice, susţin psihologii.

Adrian Hatos – sociolog: „Utilizarea smartphonurilor şi a tabletelor de către copii în clasă duce la scăderea rezultatelor la învăţătură. Pentru că pur şi simplu copiii sunt expuşi la multitasking pe care le este foarte greu să îl stăpânească”.

Specialiştii oferă şi soluţii: tehnologia trebuie înlocuită.

Simona Hinţ, psiholog clinician: „Povestea de seară relaxează copilul, îl linişteşte, îi dezvoltă acea imaginaţie creatoare, după care ulterior poate să aibă un somn liniştit. Tableta în schimb agită”.

Anca Pop, director educaţional la grădiniţa Montessori: „Cititul dezvoltă două funcţii ale creierului sporeşte gradul de atenţie, pe baza lui apoi se poate clădi orice proces de învăţare. Al doilea motiv este dezvoltarea capacitătii de abstractizare, gândirea simbolică, care dacă nu e dezvoltată până la 6 ani, apoi nu se mai dezvoltă.”

Părinţii recunosc că cedează de multe ori în faţa celor mici.

Studiul a fost făcut timp de un an pe grupuri de copii cu vârstele între un an şi 5 ani provenind atât din mediul rural cât şi urban.