Sute de mii de camioane sunt un pericol pe șosele

Data actualizării: Data publicării:
Israeli Farmers Blockade Gaza Strip Over Palestinian Rocket Attacks
SUFA, ISRAEL - JUNE 01: An Israeli trucker walks past heavy-goods vehicles parked on the road-side as Israeli farmers block the road to vehicles carrying food and supplies to the Gaza Strip during their protest Palestinian rocket attacks against their communities that border the Hamas-run territory, on June 1, 2008 near the Sufa crossing into Gaza in southern Israel. Dozens of trucks carrying fresh produce and other supplies were left standing in the summer heat as local Israeli farmers declared they would not let the trucks deliver their loads as long as militants in the Gaza Strip continue to bombard their homes with mortars and Qassam rockets. (Photo by David Silverman/Getty Images)

Sunt 800.000 de camioane în România, din care doar 275.000 au ITP-ul la zi. Sunt datele oficiale de la Institutul naţional de Statistică şi de la Registrul Auto Român. Problemele cele mai frecvente ale maşinilor mari de marfă sunt la sistemele de frânare şi de direcţie. Ar putea fi o explicaţie pentru numărul mare de accidente în care sunt implicate camioane de mare tonaj, câte unul la fiecare 5 zile. Reporterii Digi24 au încercat să afle care este situaţia, după accidentul produs ieri din judeţul Teleorman, soldat cu doi morţi şi 15 răniţi.

Ipoteza poliţiştilor este că TIR-ul a avut o defecţiune tehnică. O expertiză va stabili dacă a fost vorba de o problemă la sistemul de frânare sau la cel de direcţie. Cert este că şoferul s-a trezit în mijlocul drumului cu roţile blocate.

Şi totuşi, TIR-ul avea ITP-ul făcut acum o lună. În 2016, 275.000 de camioane au avut ITP-ul făcut. Instituţia spune însă că nu are cifre oficiale legate de numărul total al camioanelor de mare tonaj din ţară. Potrivit Institutului Naţional de Statistică, din cele peste 900.000 de maşini de transport marfă înmatriculate în România, 800.000 sunt autocamioane.

George Dincă, director RAR: Până 5% este procentul. 0,88% este procentul de respingere pentru defecţiuni grave, iar 3,14% au avut defecţiuni majore.

Inspecţia tehnică la un camion de 3 tone şi jumătate durează mai mult de o oră şi jumătate. Şi costă până la 160 de lei.

Gabriel Stan, inspector tehnic: Prima operaţiune care se face în cadrul ITP-ului este identificarea vehiculului venit. Verificarea seriei de şasiu, verificarea seriei de motor.

Specialiştii spun că sistemul de frânare şi cel de direcţie sunt cele mai sensibile la un TIR.

Gabriel Stan: Apar probleme mai des la autovehiculele mai vechi de 5 ani, 6 ani. Pe sistemele de direcţie, de articulaţie. Din cauza uzurii, din cauza drumului.

Dacă se confirmă ipoteza poliţiştilor, inginerii sunt de părere că şoferul tirului de la Furculeşti ştia că are o defecţiune.

Gabriel Stan: Aceste probleme nu apar deodată. Nu apar instantaneu. Apar treptat. Îţi spun: vezi ca ai o problemă acolo dacă nu mai poţi controla camionul pe şosea.

Atât problemele infrastructurii cât şi cele tehnice se numără printre cauzele producerii accidentelor grave cu maşini de mare tonaj. În ultimul an, 12 oameni şi-au pierdut viaţa, iar 300 au fost răniţi în urma accidentelor în care au fost implicate camioane.

Radu Dinescu, secretar general UNTRR: Cauzele sunt împărţite astfel: 5% sunt generate de condiţia infrastructurii rutiere, 5% datorita condiţiilor meteo, 5% datorită stării tehnice şI 85% datorită factorului uman.

Anul trecut, Poliţia Română a înregistrat 70 de accidente în care au fost implicate vehicule ce transportau marfă.

Georgian Drăgan, purtător de cuvânt Poliţia Română: 65.000 de sancţiuni contravenţionale aplicate celor care conduceau autovehicule de transport marfă. De asemenea, au fost reţinute peste 3.000 de permise de conducere.

În cazul accidentului din Furculeoti, anchetatorii au deschis un dosar penal pentru ucidere din culpa oi aoteapta rezultatul expertizei tehnice pentru a stabili clar cauzele.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri