Sari la conținut

Taximetriştii de ocazie, greu de oprit

Softul Uber, lansat în 2009 în America, va fi funcţional şi la noi în ţară. Orice şofer va putea să devină taximetrist, să răspundă online comenzilor, iar preţul călătoriei va fi automat extras de pe cardul clientului. Aplicaţia a fost interzisă în unele ţări, dar în România legea nu poate face aşa ceva.

Aplicaţia folosită de milioane de clienţi din peste 40 de ţări poate fi descărcată pe orice telefon inteligent şi în România. Taximetriştii se tem că îşi vor pierde serviciul. La noi, legea nu interzice nici folosirea aplicaţiilor luate de pe internet, nici transportul persoanelor cu maşinile proprii. „Această aplicaţie este practic o piratare a activităţii de transport în regim de taxi”, a spus Cristian Lăzărescu, vicepreşedintele Federaţiei Operatorilor de Transport.

La fel de revoltaţi au fost şi mii de taximetrişti, care au protestat la Paris, Londra sau Berlin înpotriva acestei aplicaţii care face legătura dintre un pasager şi un şofer oarecare, dispus să facă o cursă contracost. Cătălin, şofer de taxi în capitala Marii Britanii, spune că la ultima demonstraţie, peste 10.000 de şoferi au cerut interzicerea aplicaţiei în Anglia, după modelul din Germania.

„Sunt băieţi români care muncesc şi nu numai români, băieţi pe care i-am cunoscut aici au plecat de la multe companii şi muncesc pentru Uber şi sunt mulţumiţi. Într-o zi poţi să faci 50 de lire, într-o zi 500 de lire”, a spus Cătălin Caşu, şofer taxi în Londra.

Uber a încercat să intre şi pe piaţa din Spania, dar nu a putut. Guvernul spaniol susţine că e ilegală folosirea ei deoarece pentru a transporta persoane în scop comercial este obligatoriu în Spania să fii şofer profesionist şi să deţii o licenţă oficială. În România există de ani de zile zeci de aplicaţii asemănătoare. Multe sunt folosite de cei care caută un mijloc de transport, public sau particular.

Cele mai multe aplicaţii pentru telefoanele inteligente sunt destinate celor care călătoresc. Practic, noile tehnologii îi teleportează pe utilizatori oferindu-le cel mai scurt traseu cu autobuzul, le aduce taxiul în faţa casei sau le spune şoferilor unde este cel mai apropiat service auto.

Cei care au creat programe similare pentru România cred că la noi o călătorie cu taxiul costă încă prea puţin pentru a fi nevoie de această alternativă. Mi-a apărut comanda, sunt foarte aproape, am poza clientului pe telefon, apreciez 5 minute, aştept răspunsul clientului. 

„În cadrul aplicaţiei aveţi acces la 7.000 de şoferi disponibili în 9 oraşe din toată ţara”, a spus Mihai Rotaru, manager aplicaţie taxi.  Taximetriştii de la noi se plâng că cei care vor folosi acest program vor face evaziune fiscală, maşinile lor nu vor fi obligate să facă inspecţia tehnică şi nimeni nu va garanta pentru siguranţa pasagerilor. Federaţia Operatorilor de Transport spune că acum în Bucureşti sunt peste 10 mii de maşini galbene, şi că ar avea loc şi alţii pe piaţă. Cu condiţia să plătească taxe şi impozite.